-
|








|
-
-
Késői köszönet tanítóképzős tanáraimnak,
-
akik tanítóvá neveltek
-
Az 1941/42. tanévben lettem a Miskolci Evangé-likus Tanítóképző és
líceum növendéke. Itt szerez-tem tanítói képesítést 1946 júniusában.
Képzőnk elődje Nyíregyházán 1847. október hó első napján nyitotta
meg kapuit. A szabadságharc azonban elvitte az igazgatóját, és a
növendékeit is. 1869-től anyagi nehézségekkel küzd. 1873-ban
Eperjesre költözik, ahol a kollégiumtól termeket kap, megkapja
használatra a szertárakat is. 1900-ban már négy évfolyamú, és a jövő
is szépnek látszik, mert az egyházmegye alkalmas telket vásárol “a
város előkelő helyén, a Kassai Úton”, a kormány az építkezéshez
segítséget ajánl. De jött a világháború, az építkezés elmaradt. Új
határokat húztak a győztesek, a képzőnek ismét költöznie kellett,
ezúttal Miskolcra, ahol a rendelkezésükre bocsátott elemi iskolai
termekben kezdhette mag működését a most már öt évfolyamú intézmény.
1928-ban épült fel a kétemeletes modern iskolaépület, a régi elemi
iskolát pedig internátussá alakítják át. “Ma teljesen felszerelt és
berendezett intézettel, internátussal, köztartással és az 1937-ben
megépített és modernül felszerelt tornateremmel szolgálja a
tanítóképzés magasztos ügyét.” – olvasom az évkönyv történeti
ismertetőjében. Az iskola rövid idő alatt tekintélyt szerzett
magának, a város egyik fontos kulturális intézményévé fejlődött. Az
intézet növendékei ekkor munkások, parasztok, kishivatalnokok
gyerekei Miskolcról és környékéről valamint Békés megyéből. Ők
voltak a kollégisták, származásuk szerint szlovákok. A vidékiek
vonaton, kerékpáron jártak be. Az az öt tanév, amit az iskolában
töltöttem nemzeti történelmünk egyik legnehezebb időszaka, s ahogyan
közeledtünk tanulmányaink befejezéséhez, úgy lett egyre nehezebb,
megpróbálóbb.
-
Tudom, hogy a régi iskolára emlékezve megszépíti azt, hogy
ugyanakkor az ifjúságra emlékezem, az ifjúság egyszeri, soha vissza
nem térő csodáira, a lobogásra, a reményekre, az ábrándokra. Ezt
beszámítva is azt vallom, hogy ez az iskola biztonság volt a
számunkra, védelmet nyújtott egy állandóan fenyegetett, kegyetlen,
háborús világban. Tanáraink ilyen nehéz helyzetben is tudták a
dolgukat, gondolkodásra, nyitottságra, mások megbecsülésére, a
tanítói magatartásra, a hivatásra neveltek. Türelemre is, hogy
egyszer vége lesz ennek a szörnyűségnek, hogy mi már majd békében
taníthatjuk majdani tanítványainkat. Ki, ki a maga egyénisége
szerint, de egyetlen kivétellel, mindegyik az igaz emberi értékek
mentén. Jó volt ebben az iskolában növendéknek lenni. Büszkék
voltunk rá, hűséges fiai voltunk, hálás tanítványok. És ezt a
légkört tanárainknak köszönhettük. Amikor bemutatom őket, zavarban
is vagyok. Tudok-e igazságos lenni? Lehet-e egyáltalán igazságos a
diák tanárával szemben? Megpróbálom. De az sem tanulságok nélkül
való, hogy milyennek látja a régi diák, hajdanvolt tanárait. A kor
jellemzésére, tanáraink társadalmi, szakmai tevékenységének
bemutatására évkönyvünk tárgyilagos adatait használom fel. Íme: a
testület.
-
-
Molitor Gusztáv
-
igazgató úr, szakjai: mennyiségtan, természettudományok, torna. Ez
utóbbi szakján mindig csodálkoztunk is, sehogy sem illett az
alkatához, a méltóságához. Szolgálati éveinek száma ekkor már 35 év.
Teljes egészében ebben az intézetben, így ő volt az egyik
megszemélyesítője intézetünk múltjának, örökölt szellemiségének.
Ránk azonban már kevéssé hatott. Az igazgató úr csak az utolsó
évfolyamon tanított, tanárként ezért nem is ismertük. Valahogy nem
tőle vártunk eligazítást, inkább a fiatal tanárokra figyeltünk, ők
jobban meg-érették problémáinkat. De tekintély volt. Ha végigment a
folyosón, ha az épületben levő lakása közelében voltunk,
önkéntelenül is csendesebbek lettünk.
-
Az 1945/46. tanév szegényesebb évkönyvében olvasom a hazatért
tanárokról, hogy „Hazatért Molitor Gusztáv igazgató is, 1945
májusában, de igazolási ügyének befejeztéig szolgálatát nem
kezdhette meg.” Az iskolában nem láttuk többet, senki sem beszélt
róla, az bizonyos, hogy aktív pályafutását befejezte.
-
Társadalmi, irodalmi működése: A miskolci ev. egyház tb.
h. felügyelője, Miskolc thj. város törvényhatósági bizottságának és
közgyűlésének választott tagja, a miskolci tankerület Közoktatási
Tanácsának tagja, az egyetemes egyház presbitériumának póttagja, az
egyetemes tanügyi bizottság tanítóképző-intézeti előadója, a
hegyaljai ev. egyházmegye számvevőszékének világi elnöke, a MOVE
miskolci társadalmi és sportegyesület alelnöke, a Gárdonyi Bajtársi
Egyesület magisztere. Több intézet és egyesület igazgatósági,
felügyelőbizottsági, választmányi és rendes tagja stb.
-
-
Becht József
-
a magyar nyelv és történettudomány tanára, diákok közötti nevén
Jóska bácsi, nekünk éneket és zenét tanított. Ő ugyancsak a múltból
jött tanár, hiszen szolgálati éveinek száma szintén 35 év, amikor
tanítványa lettem. Jól megtermett öregedő férfi, aki jóindulatúan
néz le tanítványára. Arca erős, karakteres, inkább szögletes, magas
boltíves homlokkal. Kitűnt sokoldalúságával, szinte mindenhez
értett, akár a valamikori híres polihisztorok. Okos, bölcs, bizalmat
keltő tanár, akire fel kell nézni, aki tiszteletet áraszt maga
körül. Neves karnagy, a városi hangversenyeken orgona és
zongoraműveket adott elő, férfi és vegyes énekkari műveket írt.
Egy-egy mondata, utalása, felemelt hangsúlya mindig elégséges
fegyelmező erővolt. Őrá emlékezve eszembe jutnak órái, ahogyan
bemutatta, hogyan is kellene ezt a darabot játszani. És eszembe
jutnak a nyilvános iskolai ünnepségek is, amelyek éppen nagy
nyilvánosságukkal okoztak izgalmat, szorongást. Az ő biztonsága,
nyugalma ránk is átragadt, így csak az amúgy is szükséges izgalom
maradt meg segítségként. A sikernek mi nagyon örültünk, ő
természetesen fogadta, arca sem rezzent. Az 1941/42. tanév
évkönyvében olvashatjuk: „Március 15-én délelőtt 11 órakor nagy és
előkelő közönség előtt tartottuk meg a Koronaszálló nagytermében az
emlékünnepélyt a legteljesebb siker jegyében.” Azt is tőle
tanultunk, hogy a siker: múló dolog, minden alkalommal újból
meg kell küzdeni érte. Egyszer valamit el kellett vinnem a
lakására, rettentő zavarban voltam, amikor egy szál alsónadrágban
fogadott, teljes természetességgel. Megbízott igazgatóként ő
búcsúztatott bennünket a ballagási ünnepségen. Olyan beszélgető
stílusban, kedvesen, apai módon mondta útravaló, okos tanácsait.
Vissza-visszatért ahhoz a gondolathoz, hogy, hova sietnek, miért
sietnek? Igaz, hogy eljött az idő, az iskola útra bocsátja
tanítványait, de már tanítókhoz illően búcsúzzanak, gondolkozva,
méltósággal.
-
Társadalmi és irodalmi működése: A miskolci tankerület
tanítóképző-intézeteinek tanulmányi felügyelője a német nyelvből. Az
ev. egyháztanács tagja. Az egyetemes liturgiai bizottság tagja. A
hegyaljai ev. egyházmegye világi főjegyzője. A miskolci ev. vegyes
kar karnagya.
-
-
Lehoczky Egyed
-
képesítése szerint nyelv- és történettudomány szakos, de nekünk a
neveléstudományi tárgyakat tanította, a tanítási gyakorlatokat
vezette. Szolgálati éveinek száma 29, ő is a múlt képviselője, az
idősebb nemzedék tagja. Diákok közötti neve „Apa”, ez mutatja
habitusát, személyiségjellemzőjét is. Igaz, hogy ez az apa
távolságtartó, nem könnyen barátkozó. A katedra ad számára
biztonságos terepet, ott érzi jól magát, ritkán lép le diákjai közé.
De mindenkit meghallgat, igazságos, megbízható, nincsenek hangulati
kitörései. Szaktárgyait kiválóan tanítja, különösen a lélektant.
Előadásai világosak, érthetőek, de szárazak. Néha bizony unalmasak
is. Szigorúan feleltet, ő még a klasszikus fenyegetettséggel
használja a tanári noteszt. Tűnnénk is el az előttünk ülő mögött,
ahogyan azt a diákhagyományok, a beidegződések előírják, de sorra
kerülünk, megfejthetetlen logika alapján.
-
Társadalmi, irodalmi munkássága: A miskolci ev.
egyházközség tb. főjegyzője, a hegyaljai ev. egyházmegye tanügyi
bizottságának tagja, a miskolci Luther Szövetség jegyzője, a Tkp.
Int. Tanárok Orsz. Egyesületének és az Evang. Tanáregyesületnek
tagja. „A népiskolai evangélikus keresztény vallástanítás módszere”
címen az evang. egyházmegyétől engedélyezett tankönyvet írt. Cikket
írt az „Evangélikus Népiskolá”-ban és a „Lelkipásztor”-ban.
-
-
Remete Márton
-
a művészeti és mértani rajz tanára, a fiatal tanárnemzedék tagja.
Szolgálati éveinek száma 1941-ben mindössze négy év. Rajzot és
kézimunkát tanított, ezek a tanítóképzőben akkor fontos tantárgyak.
Furcsa ember volt. Alacsony, de felsőtestben rendkívül izmos, erős
és erre rendkívül büszke, tekintete hol gunyoros, hol villámló,
ritkábban megértően meleg. Különösen az elsősökkel rendkívül
szigorú, nagy fegyelmet követelő tanár, mert „be kell törni a
csikókat!” Attól sem riad vissza, hogy békaügetésben járassa körül
növendékeit az udvaron. Később enged a gyeplőn, közelebb enged
magához, felnőttként kezel. Ekkor már „Marci bácsi”. Nem hagyja
félrevezetni magát. Átlát a szitán, azzal a csalafinta kifogással
nem enged el óráról, hogy „kórházba kell menni édesanyámat
meglátogatni”, de azzal a vagány kéréssel, hogy feltétlenül
találkozni kell a kislánnyal, azzal igen. Így hát hasonló,
őszintének tűnő indokokat találunk ki. Ez tetszik neki. Mindent
elolvas, irodalmat, tudományos munkákat, politikai, filozófiai
műveket, hatalmas könyvtára van, hogy mikor fest, az titok marad.
Órái jelentik a legnagyobb élményt. Már az is változatosság, hogy
elvonulunk a rajzterembe, hogy rajzállványokhoz ülünk. Két órája van
egymás után, hogy nyugodtan lehessen dolgozni. Előtte jövés, menés,
munkaeszközök kiadása, a feladat megbeszélése, kellemes munkazaj.
Külön feladatokat adott a tehetségesebbeknek, és külön foglalkozott
Dargai Attilával, akire azután az életben méltán lettünk büszkék,
hiszen országos hírre tett szert. Akkor még csellózott is,
megosztotta magát a művészetek között. Igazi nevelésünket a
munkaközben tartott előadásai jelentették. Ezek jobbára
művészettörténetiek, festészetről, képzőművészetről. Tátjuk a
szánkat, hiszen annyira távoliak ezek a mi tapasztalatainktól, és ő
sokat utazott, ismeri a híres múzeumi gyűjteményeket, sok titkot tud
egy-egy nagy művész életéről, munkásságáról. Még ettől is
izgalmasabbak a szabadelőadásai, amelyek egyáltalán nem kötődtek
tárgyaihoz. Ezek jórészt rólunk szóltak, a diákról, a kamaszról,
fiúk és lányok kapcsolatáról, barátságról, diákszerelemről: diák az
iskolában, a családban, a színházban, a kiállításon, a kiránduláson,
meddig illik maradni a vendégségben, hogyan kell ott viselkedni.
Magunkra ismertünk gyakorta, ostobaságainkra, tudatlanságunkra, de
hiszen minderről többségünk csak az irodalom révén szerezhetett
ismereteket. A kollégiumból evőeszközöket hozatott fel a terembe és
megmutatta, hogyan kell a kést, villát használni, evés közben a
könyököt leszorítani. És beszélt a körülöttünk levő világról is, a
háborúról. Nagy megdöbbenésünkre bebizonyította nekünk, hogy a
németek elvesztik a háborút. Tette ezt akkor, amikor azok már
Moszkva elfoglalására készültek. Adatokat írt a táblára: miből
mennyit termel a Szovjetunió és szövetségesei, mennyit Németország
és szövetségesei. A kettő összevetése a bizonyíték. Azóta is
beleborzongok, hogyan volt rá bátorsága, hogy mert így megbízni
bennünk. Ő tanított meg bennünket arra, hogy mindent kritikával kell
fogadni, azért van fejünk, hogy gondolkozzunk. Mindig vizsgáljuk
meg, ki mondja, hova tartozik, aki mondja, milyen érdekeket
képvisel. Ő ugyan sohasem volt tanító, mégis felkészített bennünket
arra is, hogyan kell majd új munkahelyünkön elindulni, mit
jelentenek a társadalmi kötelezettségek, a falu hierarchiája, mi az,
hogy vizit. Arra is figyelmeztetett, hogy a különböző érdekcsoportok
be akarnak majd vonni saját csapatukba, ne hagyjuk magunkat, őrizzük
meg függetlenségünket. Azt is mondta, hogy vigyázzunk, mert mi már
partiképes fiatalemberek vagyunk, akire a lányos mamák kivetik majd
a hálójukat, akik sokféle praktikával fogják meg a gyanútlan,
idealista, ifjú tanítót. De ő vigyázott a prepáira akkor is, amikor
azok (én otthon éltem ezt meg a falumban) a németek megszállása
miatt tüntetni akartak. Gorombán megtiltotta ezt az „ökörséget”,
mondván, örüljenek, hogy megúszták, most már hamarosan vége ennek az
őrületnek, fejezzék be az iskolát és tanítsanak. Csakugyan vége
lett. Ő sajnos nem úszta meg. Elvitték. Valahol Ausztriában halt
meg.
-
Társadalmi és irodalmi működése: Az Országos Evangélikus
Tanáregyesületnek, Tanítóképző-intézeti Tanárok Országos
Egyesületének, Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének tagja.
-
-
Lajos Árpád
-
a nagy humanista tanár, a néprajz kiváló tudósa, magyart és németet
tanított szakképesítése szerint. Egy időben kerültek az iskolába
Remete tanár úrral. Ők az ifjú nemzedék, „új időknek, új dalaival”.
Vékony, középtermetű, mozgékony, csillogó szemű, akkoriban szokatlan
szakállviselettel, mintegy tudósi mivolta jelképeként. Ő nem
titkolta, hogy szeret bennünket, hogy fontosak vagyunk a számára,
hogy minden ambíciója: irodalmat értő- szerető tanítókká nevelni
bennünket, akik azután maguk is képesek ugyanerre iskolájukban. A
falut jobban ismerte, mint faluról jött diákjai, hiszen mi nem
vettük észre azokat az értékeit, amelyek gyűjtésére, feldolgozására
ő tudományos eszközökkel vállalkozott. Szerette a falusi embereket,
könnyen tudott velük szót érteni, bár néha itt-ott kissé
„habókosnak” vélték. Németül nem tanultunk meg tőle. Megelégedett az
olvasással, a fordítással, a beszédet nem igen forszírozta.
Elfogadta, hogy nem szeretjük a németeket. Arról sem igazán tudott
meggyőzni bennünket, hogy milyen nagy hasznunkra lesz majd a német
tudásunk Makkoshotykán, ahogy jövőnk színhelyét emlegetni szoktuk.
Az irodalom, az már igen! Ott már elemében volt. Lelkesedett,
lobogott, szárnyalt a költőkkel, ragyogott, amikor egy-egy jó
dolgozatot olvasott. Szívesen olvasta próbálkozásainkat, az irodalmi
önképzőkör nagy viták színhelye volt. – Ho-hó! Ez már valami, itt
tehetség mocorog – mondta boldogan. Kiemelkedő események a
szavalóversenyek, ezeken szerezhetett babért az is, aki esélytelen
volt a sportversenyeken. Lajos tanár úr mindig mosolygott és
őszintén, igaz derűvel, amit időnként felváltott jókedvű, hangos
kacagása. Olyan szívből jövően tudott kacagni! Megértő volt és
engedékeny is. Talán engedékenyebb a kelleténél. Nyugodtan fel
lehetett állni óra előtt, hogy: tanár úr kérem nem tudtam mára
készülni, ilyen és ilyen ok miatt. Mindig elfogadta. Kissé
kedvetlenül ugyan, de szakállát simogatva azt mondta: jó, jó kedves,
de azért légy szíves pótoljad kedves. És ilyenkor nem hívott ki a
következő órán sem, nehogy azt hidd, nem bízik benned, ellenőrizni
akarja, csakugyan pótoltad-e. Modern volt, korszerű volt a tananyag
kezelésében is, eltért a tantervtől, a tankönyvtől. Ha valaki hozott
egy újonnan megjelent könyvet, egy új verset, akkor az került
terítékre. Kedvence volt Ady Endre, az lett nekünk is, őt szavaltuk
leggyakrabban. A kötelező klasszikusok mellett megismertük a kortárs
irodalmat is, Szabó Lőrincet, Sinka balladáit, Illyést és a
többieket. Azóta sem jutok nyomára, vajon miért maradt ki József
Attila, miért nem esett egyetlen szó sem róla. Könyvet adott a
kezünkbe. Végigsétált velünk a város Fő-utcáján, meg lehetett vele
beszélni a kislányt is, az aktuális szerelmet. Meglátogatott otthon
is, ámulatba ejtve a szüleimet közvetlenségével, udvariasságával, az
otthonossággal, ahogyan paraszti otthonunkat felmérte, dicsérte. Hát
ilyen tanár volt Lajos Árpád, de ettől is jobb, csakhogy azt nem
tudom elmondani. Az intézet megszűnése után muzeológus lett a
Hermann Ottó múzeumban, s ott sem alábbvaló, mint a képzőben.
-
Társadalmi és irodalmi működése: Folklorista. A Magyar
Néprajzi Társaság rendes tagja, az „Etnographia” c. évnegyedes
folyóiratának munkatársa. (Cikkei: A barkó népelnevezés magyarázata;
Nótás gyermekjátékok Domaházán; A régi ló-bál Domaházán.) Régebbi
gyűjtéseiből könyvet írt „A magyar nép játékai” címmel (Franklin
társulat,1940.) A Fiatal Magyarság miskolci csoportjának kötelékében
a borsodi-miskolci Munkás- és népfőiskolai tanfolyamokon előadást
tartott. Az Országos Evangélikus Tanáregyesület tagja.
-
-
Raisz Iván
-
a mennyiségtan és fizika tanára, nagy sakkozó és turista. Kinézetre
pontosan olyan, amilyennek mostanában is ábrázolják a mérnököket, a
természettudományi tárgyak tanárait. Vékony, középmagas, jól szabott
öltönyében rokonszenvesen elegáns, hiányzik ugyan a tüske bajusz, de
hátra fésült frizurája mindig ápolt. A szemüvege külön hangsúlyt ad
tudós mivoltának. Szigorú, de azért valami mosolyféle mindig bujkál
az arcán. A szeme pedig csillog és villog, szinte átlát rajtad, nem
rejtőzködhetsz előle. Fő helye a katedra, leginkább a tábla előtt
krétával a kezében, és látható élvezettel vezet le valamely
matematikai tételt. Őt nem lehet eltéríteni az óra menetétől. Hiába
találunk ki ilyen-olyan eseményt, amit meg kellene beszélni, röviden
előadhatjuk ugyan, de a válasza az, hogy jó, rendben, majd óra után
megbeszéljük. Csak hát óra után már nem olyan fontos az ügy.
Szerencsére voltak néhányan az osztályban, akik követték, akik
együtt dolgoztak vele, voltak jó sakkozóink is. Ambícióját kiélte
abban, hogy őket sarkallta, hogy külön feladatokkal látta el őket, s
a többségnél megelégedett a szerényebb teljesítménnyel is. Azt
persze szigorúan megkövetelte, amit majd tanítanunk is kell. Abban
is olyan igazi tanártípus volt, hogy mindenben rendet tartott maga
körül és ezt tőlünk is megkövetelte. Igen, ő a pedáns tanár példája,
de nem a szórakozott, feledékeny fajtából, mindet számon tart,
mindenre emlékszik. A dolgozatírást előre bejelentette, a következő
órára kijavítva hozta is azokat. Mielőtt kiadta, röviden értékelte
az osztály teljesítményét. A kis falusi iskolából, és a
magántanulásból hozott hiányaim leginkább a matematikában
mutatkoztak meg. Ezt tudtam legnehezebben pótolni. Nem is kínozott
vele. Másodéves koromtól már nem hívott ki a táblához felelni, s azt
is tudta, hogy dolgozataim megírásában besegít padszomszédom.
Elkönyveltem, hogy nem sokra tart, nem igen törődik velem, és ezt
még el is fogadtam igazságos tanári magatartásnak. De történt
egyszer valami, amiért a szívembe zártam. Magához intett óra után és
azt mondta, hogy: Lajos tanár úr megmutatta neki legutóbbi
dolgozatom a Légy jó mindhalálig-ról, Nyilas Misiről. Tetszett neki.
Nem gondolta, hogy ilyen érett vagyok, így megértem Móricz
társadalmi mondandóját. Azt már nem várta meg, hogy válaszoljak.
Továbbment, egyenesen, kihúzott derékkal, hóna alatt az
osztálykönyvvel, sietős léptekkel. Ő volt az osztályfőnökünk is.
Későbbi időkben tartott osztály-találkozóinkon ő ült a katedrán, ő
olvasott névsort, és mi olyan izgalommal, szorongással válaszoltunk
kérdésére, mint diákkorunkban. Arra meg külön büszkék voltunk, hogy
a képző megszűnése után az egyetem hívta meg oktatónak.
-
Társadalmi és irodalmi munkássága: Az Országos Evangélikus
Tanáregyesületnek, a Tanítóképző-intézeti Tanárok Országos
Egyesületének., az Eötvös Collégim Tagjai Szövetségének, a Magyar
Turista Egyesületnek tagja. A Magyar Sakkszövetség Északi
Kerületének alelnöke.
-
-
Zádor Tibor
-
képesítése szerint történelem és földrajz szakos tanár, nekünk
történelmet és testnevelést tanított. Rá emlékezve jut eszembe
azonnal a beceneve is, amely „dugó”. Még pedig termetéről ragadt rá,
mert a tornatanároknál is erősebb, zömökebb. Kopasz feje is kerek,
az egész ember olyan joviális. Zádor tanár úrban két különböző
személyiség lakozott. Egyik a történelemtanáré, aki érdeklődő,
tájékozott tárgyában, dolgozatai is megjelennek, ha feleltet ki kell
menni, és megköveteli, hogy a tartalmat kerek, szép előadásban
fejtse ki a felelő. Ahogyan azt majd a tanítónak kell tennie. Ez az
igénye volt az én szerencsém. Kedvére adom elő a leckéket, szívesen
hallgatja, és példaként állít a többiek elé. Történelemórán szívesen
beszélget, különösen, ha valami jelentős sportesemény van
napirenden. Magyarázatai, előadásai érdekesek, ha figyel az ember
nem sokat kell hozzá tanulni. A másik személyiség a tornatanár, aki
még hozzá leventeoktató is. Ő példázza számomra leginkább azt az
állítást, hogy a szaktárgy jellege rányomja bélyegét a tanár
magatartására is. Ez a másik tanár harsány, kiabálós, szidalmazó,
gúnyos is. „Akár egy nagy szerencsétlenség úgy állsz ott! Ez bizony
szabályos kutyaúszás, ugyan hol tanultad?” Amikor vezényel
megirigyelhetné egy őrmester is. Itt azok vannak elől, azok a
megbecsültek, akik jó sportolók, atléták, birkózók, hozzák az
iskolának az érmeket, a dicsőséget. Időnként be kell vonulnia
katonának, ilyenkor bejön és megmutatja magát kimenős tiszti
egyenruhájában. Amikor osztályozza gyatra teljesítményeimet, hiszen
én itt vagyok először tornateremben, akkor előbújik belőle a
történelemtanár, megkapom a kegyelemjegyeket. Zádor tanár úr a képző
megszűnése után is képzős tanár marad Sárospatakon, és megjelennek
publikációi is. Ezek elsősorban Diósgyőrhöz kötődnek, a diósgyőri
munkásság mozgalmairól szólnak, szorgos kutatómunka eredményei.
-
Társadalmi és irodalmi munkássága: A Magyar Országos Torna
Szövetség Északi Kerületi intézeti bizottsági tagja. A Magyar
Atlétikai Szövetség Északi Kerületének elnökségi tagja. A Diósgyőr
MÁVAG Sport Club alelnöke és atlétikai szakosztályának vezetője. A
Miskolci Levente Egyesület atlétikai szakosztályának vezetője. A
Tanítóképző-intézeti Tanárok Országos Egyesületének tagja.
Tartalékos hadnagy.
-
-
Egyetlen olyan tanárunk volt, akire nem szívesen emlékezem.
Fiatal, helyettesítő tanár volt, két éves gyakorlattal. Ő volt az
akkor hivatalos ideológia szélsőséges képviselője. Tárgya mellett ő
tartotta nekünk a mindennapi kérdések óráját, amit arra használt
fel, hogy bizonyítsa – a Tórából vett szemelvényekkel – a zsidóság
egyetemes bűnösségét.
-
-
Az utolsó két évben hiányzó tanáraink pótlására érkezett hozzánk
Zétényi Endre, Bartus Ödön, Ungvári Gyula. Az ő
hatásuk természetesen kisebb, az idők is zaklatottabbak. Az ő
emléküket is őrizzük. Gyakorlóiskolai tanítónk Kubassy Ákos
23 éves gyakorlattal, nagy tapasztalattal. Kiváló tanító volt, sokat
tanultunk tőle. A vallásoktatók: dr. Gyulai János görög
katolikus, Papovics Sz. Konstantin görög keleti,
dr. Révész Béla római katolikus, Szilágyi István
református, dr. Vető Lajos, evangélikus lelkészek. Egyik sem
bántotta más vallását, egyetértés, béke volt közöttük és közöttünk
is. Az osztály felekezetek szerinti megoszlása az első osztályban:
evangélikus:12, református: 21, római katolikus: 13, görög keleti:
2, görög katolikus 1. A felekezeti hovatartozás sem előnyt, sem
hátrányt nem jelentett.
-
A tanítóképző vizsgálatok ideje 1946. június 18-26. Elnöke
Ribényi Károly nyugalmazott tanfelügyelő, kormányképviselő Padányi
Arnold nyugalmazott gimnáziumi tanár. Az írásbeli tételek.
Neveléstanból: Hogyan járulhatok hozzá tanítói (iskolai és
iskolánkívüli) működésemmel a falu népének anyagi és erkölcsi
felemeléséhez? Magyarból: Ady Endre magyarsága. Kedvemre való
feladatok, nagy örömmel dolgoztam ki mindkettőt. Nem volt különösebb
baj a matematikával sem, ezek a feladatok a helyzethez igazodva
könnyebbek voltak, mint amire számítottunk. A szóbeli vizsgákat is
dicsérettel tettem le.
-
A vizsgálaton 54-en jelentünk meg és 52- en nyertünk oklevelet
.Engedtessék meg, hogy leírjam nevüket:
-
Badi József, Barkovits József, Bartha Ferenc, Bérczi László, Bodon
Béla, Bujdos László, Busák József, Csordás Imre, Czelkov László,
Erdei László, Fenyő Emil, Garadnai Ferenc, Gülmár Béla, Grajz
László, Halász László, Hámori Sándor, Hronyec Ferenc, Juhász Zoltán,
Jurecskó László, Kis Varga Sándor, Kovács József, Kovács Lajos,
Kremniniczki Jenő, Lengyel Andor, Lindner Emil, Madarasi Kálmán,
Munkácsi Gyula, Nagy Zoltán, Oberczán Dániel, Orosz Sándor,
Palkovits Gyula, Pecz György, Pecze János, Petró András, Pomázi
István, Puskás János, Ruff Géza, Soltész Dezső, Sós Zoltán, Soproni
Jenő, Stépán László, Szigethy László, Sz. Nagy Ferenc, Szőke Csaba,
Timkó István, Tiszai József, Tóth Tibor, Vajkó László, Varga Lajos,
Varsányi Imre, Zsáry Gyula.
-
Az oklevelekből általánosan kitűnő: 2, jeles: 5, jó: 23.
elégséges: 22. Ez rosszabb, mint az osztály korábbi teljesítménye,
tényleges felkészültsége. Erre az eredményre csak a rendkívüli
körülmények adnak magyarázatot. Én a jelesek között végeztem, ezt
annak is köszönhetem, hogy megúsztam a frontszolgálatot, a
hadifogságot. Találkozóinkon egyre fogyóbb létszámmal jelenünk meg.
-
Tudom, hogy eljárt az idő a középfokú pedagógusképzés felett.
Magam is híve voltam a felsőfokú képzésnek, s nem is lehet ez
másként. Mégis siratom ezt a képző, ezt az intézményrendszert, s
mindent megteszek emléke ápolása érdekében, értékei megőrzése,
áthagyományozása érdekében.
-
-
(Olvasókönyv a pedagógusról. Budapest, 2000. MR Komplex Nyomdaipari
Bt.)
|