-
|







|
|
-
-
Mindig tudtam, hogy nehéz műfaj a bevezetés, az előszó műfaja, de hogy
ennyire megpróbáló, azt csak most érzem igazán, amikor már a harmadik
változatát írom. Pedig olyan egyszerűnek látszik. Közölje a szerző röviden,
de érdekesen, miért is írta meg munkáját, mire vállalkozott, mit szeretne
elérni. Avassa be az Olvasót, keltse fel az érdeklődését, szerezze meg
bizalmát, nyerje meg partnerének! Ehhez pedig személyes hangvételre,
őszinteségre van szükség. Meg kell mondania, hogy milyen illetékesség
alapján vállalta ezt a munkát, és meg kell azt is vallania, hogy mennyiféle
buktatóval, gonddal, nehézséggel járt a gyakorlati megvalósítása, a „mű”
elkészítése. De mindez a világért se legyen érzelgős! És megértést kérve ne
folyamodjon eleve felmentésért, mert azt nem viseli el az Olvasó: A
szerzőnek vállalnia kell munkája minden következményét: a kellemeseket és a
kellemetleneket egyaránt.
-
Akkor hát kezdem a személyes közlendőkkel. Túl vagyok hetvenedik évemen,
1989 – től nyugdíjban. Egész életem, pályám konkrét feladataim az
iskolához kötöttek, bár maga a „tanítás boldog időszaka” csupán a
pályakezdés éveit jelentette számomra. A leginkább meghatározó két nagy
időszak: a pedagógiai lapszerkesztés, majd rövidebb kitérő után a
tankönyvkiadás. Ez az utóbbi munkásságom utolsó tizenhat évét jelentette.
-
Visszagondolva erre a múltra úgy érzem, örökké a mások írásait gondoztam,
mások műveinek a megjelenését segítettem elő ilyen olyan minőségben és
módon. Tévedés ne essék! Szívesen és örömmel tettem, de azért mindig élt
bennem az a titkos vágy: jó volna egyszer megérni, hogy az én munkámat
segítsék megjelenni az arra illetékesek. Ennek jött el most az ideje, s nem
kell mondanom, hogy ez milyen jó érzést jelent. Az a tény külön is,
hogy a lehetőséget éppen régi kiadómtól kaptam meg.
-
Minderre azt is lehet mondani, hogy az így szerzett illetékesség elavult.
Hol van már az a világ? Hol vannak azok az iskolák, azok a pedagógusok, azok
a tankönyvek? És hol van már az a szülőként szerzett tapasztalat, amelyre
két gyerek iskoláztatásának évtizedeiben tettem szert az általános iskolától
két különböző gimnáziumban és ugyancsak különböző egyetemen?
-
Lehet, hogy mindez inkább kolonc, hogy éppen ez az élettapasztalat jelenti a
mai alkalmatlanságot. Akkor hát lássuk, milyen újabb indokkal szolgálhatok!
-
Először is az elmúlt nyolc évben Andris unokámmal újra kijártam az
általános iskola nyolc osztályát. Csodálatos élmény volt! Ha tehetségem
lenne hozzá, megírnám ennek a nyolc évnek a regényét Sajnos, erre semmi
esélyem. A tanteremben persze nem voltam ott vele, de kísértem az
iskolába, és bámultam utána hosszan, amint a csöppnyi gyereket elnyeli a
hatalmas iskolakapu, beszippantja az iskola. És vártam őt, a kisiskolást
sokszor, és hallgattam a beszámolóit, akkor még madárcsiripelő hangján.
Jártuk együtt a környező utcákat.
-
Sétáltunk a parkban, csavarogtunk erre-arra, és megismerhettem a tanárokat,
személyesen is sok osztálytársát. Ott voltam a megnyitó és záróünnepségeken,
hallgattam az ünnepi beszédeket, szavalatokat. Sokat örültem vele, és sokat
bosszankodtam ez idő alatt az iskola értetlensége, bürokratizmusa, a
tankönyvek hibái miatt. Gyakran kellett bizony azt is hallanom egy-egy
észrevételem, magyarázatom, tanácsom után, hogy „nem úgy van az már,
nagyapa, mint a te idődben volt”. S bizony többször is volt igaza, mint
ahogy azért időnként nekem is.
-
Adott ez a nyolc év a mai általános iskola megismerése mellett egy teljesen
új élményt, új ismeretet is; a zenetanulás, a zeneiskola révén. Andris
egyszer csak teljesen váratlanul bejelentette – negyedikes volt és egy
télvégi csatakos nap soros sétáját tettük a valamikori Ludovika kertjében –,
hogy beiratkozik a zeneiskolába, ahol gitározni fog tanulni. Az osztályból
már négyen járnak és a tanár igen „jó fej”. Elámultam: A matematika iránti
tehetségét tapasztaltam eddig nagy örömmel. Még hogy gitározni?!
Kifejtettem, gyorsan és meggondolatlanul, hogy ennek semmi értelme,
haszontalan időtöltés, inkább foglalkozna a matematikával és az angollal.
Nincs itt helyem elmondani, hogy milyen érzést váltottam ki belőle
értetlenségemmel, ellenkezésemmel. Úgy érezte, hogy nem hiszek benne. Azóta
már sokszor vezekeltem ezért, hiszen nem csak ő, de magam is sokat nyertem
ezzel a zeneiskolával, az ő zenetanulásával. Andris megtanulta értékelni az
időt, háborog, amikor értelmetlen dologra kell elvesztegetnie, holott
kellett volna az a gyakorlásra, megtanulta a céltudatosságot, a kitartást,
a fegyelmezettséget, a kudarcok, a csalódások elviselését is.
-
Korábban azt hittem, hogy jól ismerem a pedagógusok minden rétegét, s íme,
teljesen kimaradtak a zenetanárok, akik pedig sajátos színt jelentenek ebben
a társadalomban, lévén maguk is előadóművészek. És van egy nagy lehetőségük:
a tanórán kettesben lehetnek tanítványukkal. Csak ők ketten! A tanár teljes
személyiségében a tanítványáé, csak ót hallgatja, egyedül őrá figyel, az ő
egyéni fejlettségéhez, tehetségéhez igazodhat mindenben, a módszerek
megválasztásával, stílusával, hangnemével. S ha a tanítvány tehetséges és
szorgalmas, akkor mindkettőjük számára rövidnek bizonyul az óra időtartama,
akkor mindketten boldogok. S azt is módom volt gyakorlatban tapasztalni,
hogy annak az iszonyú kottamennyiségnek a memorizálása valóban transzfer
hatású, és könnyebbé teszi a tanulást más tantárgyakban is.
-
Közben el kellett viselnünk azt a megpróbáltatást is, amely a hatodik
elvégzése után következett be a hatosztályos gimnáziumba távozók
kiválásával. Az osztály ezután már nem az, ami volt, elmentek azok, akik
igazán ambícióval tanultak, a legjobbak. Az osztály megcsonkult, megsérült,
s ezt nem is tudták kiheverni többé. Andris maradt, mert elkötelezte magát a
zenével, s az erre való iskolába csak a nyolcadik után mehetett.
-
A
másik friss tapasztalati forrást az a lehetőség adta, hogy a bekapcsolódtam
a Budapesti Műszaki Egyetem Műszaki Pedagógiai Tanszéke által szervezett
távoktatásos közoktatásvezető-képzésbe. Elsősorban a tananyagok, tankönyvek
szerkesztése a feladatom, de megismerhettem a hallgatókat is, nézeteiket,
mai gondjaikat, az iskolavezetés mai szépségeit és gyötrelmeit. Olvashatom a
friss diplomamunkákat, hallgatom a vizsgabeszámolókat, amelyek ezen a
szinten már inkább hasonlítanak a szakmai eszmecserére. Ugyancsak a tanszék
jóvoltából, a műszaki tanárképzés keretében, konzulense lehettem több
diplomamunkáját készítő kollégának, akik velem beszélik meg vállalt témájuk
tervét, irodalmát, az elkészült részanyagokat. Mai pedagógusok, - életek
közeli megismerésére adott ez alkalmat, sok kitűnő, igazi elhivatottsággal
rendelkező pedagógusnak örülhettem.
-
Ez a két nagy forrás adta tehát az ösztönzést, a bátorítást számomra, S
ezeket egészítették ki azok a tapasztalataim, hogy a szülők körében nagy
a tájékozatlanság, gyakori a „rosszul tájékozottság”, szeretnének ezért
több eligazítást kapni.
-
Többet akarnak tudni a mai iskoláról, a szülői feladatokról, az iskolával
való kapcsolat lehetőségeiről, hivatalosabban „a szülői érdekképviseletről”,
amely ma igazán rangos helyet kapott a közoktatási törvény paragrafusaiban.
-
Amikor egy szűkebb baráti, szakmai körben először adtam elő elképzelésem
erről a könyvről, heves ellenkezést váltott ki belőlük. Óvtak tőle. . Úgy
látták, hogy az idő erre alkalmatlan, hiszen minden a változás, az
átalakulás állapotában van. Példának mindjárt a Nemzeti Alaptantervet hozták
fel, amelynek a bevezetési idejéről alakult ki ismét heves csatározás.
Ezeket a változásokat nem lehet könyvben követni.
-
Így igaz, de az idő alkalmasságára várni hiábavaló dolog. Ki tudja azt
megmondani, hogy éppen most van itt az alkalmas idő?! Az időről én inkább
úgy gondolkodom, hogy éppen most szükséges a segítség, a tájékozottság, az
eligazodás, a cselekvés. Ha olyan kevés a gyerek iskoláinkban, mint azt a
tények mutatják, akkor a családnak – és az egész társadalomnak! – mindent
meg kell tennie azért, hogy közülük egyetlen egy se kallódjon el, hogy
minden gyerek olyan iskolában tanulhasson, amely legalkalmasabb a képességei
fejlesztésére, olyan képzésben részesüljön, amely a legtöbbet tudja nyújtani
neki.
-
Minden felmérés, elemzés – és személyes tapasztalat is – azt mutatja, hogy a
munkanélküliek között elsősorban alacsony képzettségűek találhatók, hogy a
képzetlenek a legsérülékenyebbek, a leginkább kiszolgáltatottak. A gyerek
jövője miatt, a gyerek esélyeinek növeléséért kell hát gondoskodnunk arról,
hogy minél magasabb képzettséggel rendelkezzen. Ez az élet parancsa, ez a
szülői felelősség, a szülői kötelességteljesítés íratlan törvénye. A
diplomás szülők ezt már jól tudják, s anyagi helyzetüktől függetlenül
mindent megtesznek azért, hogy a gyerek minél jobb iskolába járjon, hogy
nyelveket tanuljon, sokoldalú képzettséget szerezzen.
-
Meg kell ezt tanulniuk a nehéz anyagi körülmények között élő, alacsonyabb
képzettségű szülőknek is! És meg kell tanulniuk azt is, hogyan lehet ehhez
társadalmi támogatást szerezni, saját erőforrásokat előteremteni, családi
üggyé tenni. Ahogyan tette ezt annak idején édesanyám is az én
továbbtanulásom érdekében. S ha a szülők tudják, hogy mi mindenhez van
jogosultságuk, hogy a megfelelő iskola hiányát például kiegyenlíti a
kollégiumi elhelyezés lehetősége, akkor ez már nagy segítség számukra.
-
Valamikor régen, gyerekkorom és ifjúságom idején a falusi tanítók, lelkészek
voltak azok, akik felhívták a szülők figyelmét: ezt a gyereket taníttatni
kell, mert tehetséges, vétek volna itthon tartani. Ma minden szülőnek azt
kell mondanunk, hogy a gyerek helye az iskolában van, lehetőség szerint
minél hosszabb ideig, s lehetőleg úgy, hogy használja is ki, tanuljon meg
mindent, és nem az iskola kívánságára, hanem saját érdekében, saját
boldogulására. Ha ez a könyvecske valamit segít ebben, akkor már megérte a
megírását, a kiadását.
-
Arról, hogy mit tartalmaznak a könyv lapjai, részletes tájékoztatást ad a
tartalomjegyzék. Ezt feleslege dolog megismételni. Arról viszont szólnom
kell, hogy végül is milyen műfajba tartozik, az olvasó, hogyan, mire
használhatja. Szerkezete azt mutatja, hogy tankönyvnek készült. Erre utal az
a tény is, hogy a fejezeteket leckéknek nevezem, hogy a leckék után, mint a
tankönyvek törzsanyaga után mindig következik kiegészítő anyag is. Ezek
szövegrészletek, nagyobbrészt a közoktatási törvényből. Mit akartam ezzel a
száraz, nehezen olvasható törvényrészletekkel? A szülők számára legfontosabb
paragrafusok olyan együttes közreadását, amely nem egy-egy kiemelt pont
idézése, mert az egymást kiegészítő, egymáshoz tartozó paragrafusok jelentik
a tényleges eligazítást. S azt is szerettem volna, hogy ismerkedjen,
barátkozzon a szülő a törvény hivatalos, precíz szövegével és bármikor
elővehesse, tanulmányozhassa az őt leginkább érintő rendelkezéseket. A
kiegészítő részben találhatók a könyvajánlások is. Ezek pedig nem egyszerű
reklámként, inkább annak bemutatására, hogy milyen sokszínű és érdekes az a
kínálat, amely rendelkezésünkre áll, csak egyetlen kiadó jóvoltából is.
-
Mindezek ellenére könyvem inkább ismeretterjesztő munka, amely több
szabadságot enged meg, mint a tankönyv, a szakkönyv, a kézikönyv. A
stílusban is, az ismeretanyag válogatásában is Nyugodtan megtehetem például,
hogy a többnyire egyes szám első személyből csak úgy átmenet nélkül áttérjek
a többes szám első személyre, azt jelezve, hogy most azonosulok a szülőkkel,
mintegy az ő nevükben beszélek. Vagy estenként az ismeretközlő stílust
felváltsa a személyes élmény, a publicisztikai hevület. Sajnos a
szükségesnél többször olvasható ebben a szövegben a „kell” szócska, holott
távol tőlem minden olyan szándék, amely kötelező előírásokat kívánna
közreadni.
-
Az
itt olvasható „kell”- ek gyűjteménye inkább az általánosan képviselt nézetek
ajánlását jelenti, amelyek megfontolásra, meggondolásra érdemesek, s ezek
eredményeként találnak elfogadásra vagy elutasításra. A szövegből viszont
egyértelműen kiderül, amikor kategorikusan fogalmazok, mert az a véleményem,
hogy ebben vagy abban a dologban nem lehet engedményt tenni, hogy az
ilyen-olyan magatartást véteknek tartom.
-
Gyakran idézek másokat, a neveléstörténet klasszikusait és mai
szerzőket, ezzel is az ismeretterjesztést kívánom szolgálni, íme milyen
sokan voltak és sokan vannak most is, akikre oda kell figyelnünk, akik
segítséget nyújtanak az eligazodásban. A neveléstörténet fontosságára,
nagy érdemére külön is szerettem volna bizonyítékkal szolgálni. Azt is
remélem ezektől az általában rövid idézetektől, hogy változatosabbá,
élvezhetőbbé teszik a könyv előadásmódját, a szerző stílusát. Én újra
gyönyörűségem leltem több ilyen szövegrészben is. Más idézetek viszont
éppen azt jelzik, hogy a szakirodalom hogyan fogalmaz bizonyos tételeket
a maga szakmai nyelvén.
-
-
Tisztelt
Olvasó! Kedves Iskolásszülő!
-
-
Javaslom, hogy ezt a tankönyvi utánzást, a közreadott „leckéket” tekintsük
közös játéknak. .Játsszuk azt, hogy beültünk a „szülők iskolájába” és ott
veszünk néhány órát „iskolaismeret”-ből. Ezekből a leckékből nincs
feleltetés, nincs osztályozás, azt az élet végzi el, amikor a gyakorlatban
értékeli szülői magatartásunkat.
-
Amikor átnyújtom a nyilvánosságnak szerény munkámat, abban a reményben
teszem, hogy valóban segítségére lehetek a szülőknek törvény adta jogaik és
kötelességeik gyakorlásában, a család és az iskola harmonikus
együttműködésének alakításában, erősítésében. Ugyanakkor olvasásra is
alkalmas, netalán még olvasási élményt is jelentő könyvet adok a szülő, az
érdeklődő olvasó kezébe. Lám, hogy elragadja az embert a képzelet, az örök
remény! Azt is szeretném természetesen, hogy ebben az iskola egyetértését és
támogatását megnyerjem, hogy a pedagógusok nyugodtan ajánlhassák a
szülőknek.
-
-
1997. április
-
A szerző
-
-
-
Tartalom
-
-
Bevezetés
-
Első lecke: A családról és a családi nevelés első szakaszáról
-
Második lecke: Az óvodától az iskoláig
-
Harmadik lecke: Az ismerős iskola ismeretlen világa
-
Negyedik lecke: Mit kell tudnunk az iskolarendszerről?
-
Ötödik lecke: Ismerkedjünk a közoktatási törvénnyel!
-
Hatodik lecke: A család és az iskola együttműködése
-
Hetedik lecke: A pályaválasztás nagy lehetősége
-
Nyolcadik lecke:34 pontban a törvény újdonságairól
|
|