-
|








|
-
-
-
-
Nehéz nekem ma még bármit is mondanom Gáspár Lászlóról. Halála
túlságosan közelről érint, csak a döbbenetet, csak a megrendülést érzem
még az idő múlásával is. Elfogult is vagyok, híján a tárgyilagos
mérlegelésnek, a kívánt mértéktartásnak, mert az ő Szentlőrincét mindig
magaménak éreztem. Ahogyan gyarapodnak mögöttem, az évtizedek, úgy
növekszik bennem a nosztalgia is, és úgy lesz egyre nehezebb elviselni a
személyes veszteségeim.
-
-
Életem nagy szerencséjének tartom, hogy ismertem Gáspár Lászlót
(nekem mindig csak Gáspár Lacit), azt is mondhatnám, hogy jól ismertem
őt, hogy az első perctől kezdve volt lehetőségem közelről figyelemmel
kísérni szentlőrinci vállalakozását. Éreztem sikereit, kudarcait,
örömeit és bánatait. Amennyire lehetőségeim adták igyekeztem őt segíteni
is. Erről azonban nem szívesen beszélnék, mert nem akarok érdemtelen
érdemeket szerezni, ahogyan azt gyakorta teszik az emlékezők. Egyébként
is inkább az gyötör, hogy mit mulasztottam, miben vagyok vétkes magam
is. Mit tehettem volna még, hogy jobb feltételek között folytassa
kísérletét?
-
-
A Gáspár Lacival való kapcsolatban én kaptam többet, akkor is ha én
voltam az idősebb, a tapasztaltabb. De hát éppen ifjonti hite, gyönyörű
álmai, pedagógus alázata, emberi magatartása volt az, amiért szerettem
és tiszteltem. Számomra ő volt az a szegény legény a pedagógiában, aki
nagyon alulról indult és szédítően magasra jutott.
-
-
A mezőhéki tanyai iskolában szerzett tapasztalatairól szóló könyvéből
(Pedagógiai problémák egy tanyai iskolában. Tk.,1963.) ismertem meg őt,
pedagógiai elkötelezettségét, szociális érzékenységét. Ebből a tanyai
tanítóból lett Gáspár László a magyar nevelés-tudomány egyik kiemelkedő
tudósa. A széleskörű elméleti munkássága nyilván maradandó érték, s
mindenekelőtt azért, mert nem vonult el a tudomány sáncai mögé, hanem
iskolában, iskolákban élte az életét, maga kívánta valóra váltani a
gyakorlatban is elméleti koncepcióját. Erre példa mindenekelőtt
Szentlőrinc, de sarkadi kísérlete is. Nekem persze Gáspár Szentlőrincet
jelenti, azt a valamivel több, mint évtizedet, amit ott töltött.
-
-
Gáspár László szerette az iskolát. Az iskola volt az ő természetes
közege, ott érezte jól magát, s szenvedett attól, hogy annyi minden más,
nem neki való feladat rabolta el az idejét, őrölte erejét, idegeit.
Szentlőrincre emlékezve 1985-ben így ír erről a Köznevelésünk
évkönyvében (Tankönyvkiadó,1985.):
-
-
„A Szentlőrincen töltött évek legszebb, legemlékezetesebb perceit,
akkor éltem át, amikor gyerekek között voltam: amikor együtt tanultunk a
szaktermekben és a könyvtárban, amikor jókat vitatkoztunk az iskola
helyzetéről, feladatairól, jövőjéről; vagy amikor csak egyszerűen
beszélgettünk a folyosón, az udvaron vagy az utcán. Sajnos, erre – a
legfontosabbra – csak percek jutottak. Az iskola évekig rendezetlen jogi
irányítási viszonyai miatt, időm nagyobbik felét adminisztrációra,
reprezentálásra, kapcsolatápolásra kellett fordítanom. Ez a körülmény
szakadatlanul akadályozott abban, hogy a pedagógiai folyamat teljes
értékű irányítójává, az iskola “első számú nevelőjévé” váljak.”
-
-
Ebben a rövid idézetben benne van Gáspár László, a szentlőrinci
kísérlet minden konfliktusa, ha úgy tetszik drámája. Ezt a konfliktust
sokan élik meg ma is, akik mást, jobbat, szebbet akarnak iskolájukban.
Gáspár László, ez a nyugodt, mackós mozgású, szelíd mosolyú férfi
csendes, halk szavával, nyugodt érvelésével, tudásával, tényekkel
bizonyított, valami nagy konoksággal, makacssággal harcolt a szükséges
feltételek érdekében, védte igazát, vállalta korát, a kor mindenféle
hibájával szembeni harcot, a prófétasággal járó kellemetlen
következményeket. Ezt az időszakot, a közoktatásnak és a társadalomnak
egymásra való hatását, a pedagógia akkori forrongását, a nyitásokat és
visszakozásokat Szentlőrinc példázza számunkra. E korszak megértéséhez
Gáspár László szentlőrinci munkássága jelenti a kulcsot. Ez a történet
hűen mutatja, hogy milyenek is voltunk akkortájt, milyen lehetőségekkel,
korlátokkal, ostoba bürokratizmussal, kicsinyes harcokkal, irigységgel,
félelmekkel, megalkuvásokkal. Ő volt az, aki nem engedett, nem adta fel
a vállalt ügyet, és be kell vallanunk meg is fizettet érte, ráment az
egészsége. Lemondott, mert „elfogyott a lélegzete”, távoznia kellett
Szentlőrincről, de sohasem lett hűtlen hozzá.:
-
-
„Szentlőrinc akkor is fogva tart, ha más teendők miatt – átmenetileg –
szabadulni szeretnék tőle. Fogva tart mostani életszakaszomba átnyúló
következményeivel, fogva tart aktuális gondjaival, izgalmaival.” – írja
a már idézett vallomásában. Halála után immár követendő példává lehet ez
az erkölcsi magatartás, ez a töretlen hit a nevelésben, a nevelés
megjobbításának lehetőségében.
-
-
A „szentlőrinci iskolkísérlet” címszó ma 29 sor terjedelmet kapott a
Pedagógiai Lexikonban, hitelességét az adja, hogy a szerző maga Gáspár
László. Talán azért ez a szűkszavúság is. A szerzőről a Pedagógiai Ki
Kicsoda 1997-ben 30 soros ismertetést nyújt az olvasónak, ennek nagyobb
része megjelent műveinek felsorolása. De Gáspár László, a szentlőrinci
kísérlet már tananyag is! (Például a Műszaki Egyetem közoktatás-vezető
képzésében.)
-
-
Remélhetőleg nem a felejtés csendje vár Szentlőrincre, Gáspár
Lászlóra a jövőben sem. Mert a szentlőrinci iskolakísérlet jelentősége
nagyobb, mint maga a kísérlet kimutatható eredménye, Szentlőrinc
szemléletváltozást hozott a pedagógiai gondolkodásban, azt az
általánosan elfogadott felismerést, hogy nem lehetünk meg a folyamatos
megújulás nélkül. Nem véletlen, hogy volt időszak, amikor a pedagógusok
szinte zarándoklatra vonultak Szentlőrincre, hogy ott erőt merítsenek,
bátorítást kapjanak. Voltak persze egyszerűen csak kíváncsiak és voltak
ellenfelek is, és volt méltatlan szenzációhajhász hadjárat is. Valljuk
be, hogy valóságos csoda lett volna, ha mindez nem így történik.
-
-
A jövőt, az újabb méltatásokat, elemzéseket sem úgy tartanám
mindamellett jónak, hogy most már csak a szépre és jóra emlékezzünk,
hogy kritikátlanul fogadjunk el tőle mindent, hogy szentté és
sérthetetlenné váljon. Gáspár László élete és munkássága, akkor válik a
közoktatás, a pedagógia hasznára, ha a hozzá méltó szakszerűséggel,
tudományos igénnyel, a kor követelményeihez igazítva hasznosítjuk belőle
mindazt, amit ő adott a közoktatás, a pedagógia számára, ha kimutatjuk
tévedéseit, időszerűtlenségét is, akár a tudományos, akár gyakorlati
munkásságát értékelve. Mert így válik igazán hitelessé kivételes
teljesítménye, tudományos és gyakorlati munkájának egysége, szerves
kapcsolata. Mindaz, ami időszerű, használható, amit nem szabad
elfelejtenünk!
-
-
Ennek a munkának lehet a nyitánya az a konferencia, amely az elmúlt
év júniusában vizsgálta Pécsett a szentlőrinci iskolakísérlet történeti
szerepét. A neveléstörténet fiatal nemzedéke folytathatja ezt a munkát
egyre higgadtabban, mentesen a személyes érzelmektől,
elkötelezettségektől. Ez a konferencia nekem persze megint lelkiismeret
furdalás, mert nem mentem el, pedig akkor még találkozhattam volna
Gáspár Lászlóval, Szentlőrinc szellemiségével.
-
-
-
-
(Megjelent az Embernevelés X. évfolyam 1998. évi 3. számában, amely
teljes egészében Gáspár Lászlóra emlékezik.)
|