-
|







|
-
Harmadik fejezet
- Abaúj, a tágabb szülőföld
-
- Hagyományőrzés az iskolai
névadásban
- (205-213. oldal)
z örökség őrzésében, a
hagyományok ápolásában az igazi nagy lehetőséget az iskolák, az
iskolai nevelés jelentik. Nagy örömmel látom, hogy abaúji iskoláink
az országos hírű nevezetességek, példaképek mellett egyre többen
veszik fel az abaúji származású, a helyhez kötődő kiválóságok,
tudósok, művészek nevét. Nekik is vannak felfedezetteik, nevük
felvétele nemcsak emlékállítás, de jó alkalom felújítani, ébren
tartani a nevezetes ember életét és munkásságát, mindez kitűnő
lehetőség a szülőföld szeretetére való nevelésben.
A már emlegetett
PILLANATKÉP a következő iskolákról és óvodákról ad tájékoztatást:
Abaújvár, Alsóvadász, Aszaló, Baktakék, Boldogkőváralja, Csenyéte,
Csobád, Encs, Fancsal, Fáj, Felsődobsza, Felsővadász, Forró,
Fulókércs, Gönc, Göncruszka, Halmaj, Hernádvécse, Hidasnémeti,
Homrogd, Ináncs, Kázsmárk, Kéked, Krasznokvajda, Léh, Méra,
Nagykinizs, Novajidrány, Selyeb, Szalaszend, Szemere, Szikszó,
Telkibánya, Tornyosnémeti, Vilmány, Vizsoly. Személyi elfogultság
okán én számontartom Abaújszántót is. Aki nem ismeri ezt a vidéket
nehezen tudja áttekinteni a különböző iskolatársulásokat. A
baktakéki Körzeti Általános Iskola társult iskolái: Detek, Beret,
Gagyapáti, Alsógagy, Felsőagy, Csenyéte. A göncruszkai iskola
igazgatója arról számol be, hogy. „Iskolánkat többször kirabolták az
elmúlt évben. Elvittek minden haználhatót: tv-t, videót, magnót,
rádiót, számítógépeket. Hernádvécsén négy épületben oktatják a
tizenkét
osztályt, de van tornatermük, számítógéptermük, sportpályájuk.
Krasznokvajdán a körzetesítés miatt végrehajtott bővítések után a
tanulólétszám rohamosan csökkent, kiderült, hogy túl nagy az iskola.
Valamennyi iskolára
jellemző, hogy keresik a speciális helyzethez megfelelő pedagógiai
programokat, sok a kezdeményezés, kísérletezés. A tanórai
nevelésoktatás mellett bő kínálatot nyújtanak a tanórán kívüli
tevékenységre. Nincs szükség elfogultságra ahhoz, hogy teljes
elismerésünket, tiszteletünket fejezzük ki az itt működő pedagógusok
előtt.
A kiadvány segítségével
tájékozódhattam iskoláink névválasztásáról. A névsor áttekintése azt
mutatja, hogy nálunk is kedveltek az országos hírű történelmi
személyiségek, klasszikus nagy íróink. Az Abaújhoz külön is kötődő
elnevezések többségükben szintén országosan ismert személyiségek,
viselik nevüket iskolák az ország sok más táján. De
megkülönböztetett tiszteleteküket, a helyhez való kapcsolatuk
jelenti, itt születtek vagy ide köti őket életük, munkásságuk egy
szakasza. Íme az elnevezett iskolák és névadóik:
Abaújszántó
|
ILOSVAI SELYMES PÉTER
Általános Iskola
|
|
|
Alsóvadász
|
TOMPA MIHÁLY Általános
Iskola |
|
|
Aszaló |
GÖŐZ JÓZSEF Általános
Iskola |
|
|
Encs |
- KAZINCZY FERENC
Általános Iskola
- ABA SÁMUEL
Szakiskola
- VÁCI MIHÁLY
Gimnázium és Szakközépiskola
- PETŐFI SÁNDOR
Általános Iskola
|
Fesődobsza
|
BÁRCZAY GÁBOR Általános
Iskola |
|
|
Felsővadász |
II. RÁKÓCZI FERENC
Általános Iskola |
|
|
Forró |
GÁRDONYI GÉZA Általános
és Művészeti Alapiskola |
|
|
Gönc |
KÁROLYI GÁSPÁR
Általános Iskola |
|
|
Halmaj |
GÁRDONYI GÉZA Általános
Iskola |
|
|
Homrogd |
MÓRA FERENC Általános
Iskola |
|
|
Ináncs |
ARANY JÁNOS körzeti
iskola |
|
|
Kázsmárk |
FOGARASI JÁNOS
Általános Iskola |
|
|
Krasznokvajda |
BÉRES FERENC Általános
Iskola |
|
|
Méra |
DAYKA GÁBOR Általános
Iskola |
|
|
Szikszó |
SZEPSI CSOMBOR MÁRTON
Gimnázium, Szakképző és Általános
Iskola
|
|
|
Telkibánya |
SZEPSI CSOMBOR MÁRTON
Általános Iskola |
|
|
- Imponáló névsor. (Juhász Zsolttól
tudom, hogy azóta újabb iskolák választottak nevet maguknak,
de ezeket már nem volt lehetőségem feldolgozni.) Országos
hírű névadók, akik nemcsak táji kötődésük miatt érdemesek
arra, hogy nevüket iskola őrizze, formálisan is, a nevelési
szellemiség képviselőjeként is. Arany János, Petőfi Sándor,
Gárdonyi Géza, Móra Ferenc, Tompa Mihály, Dayka Gábor,
Kazinczy Ferenc irodalmi életünk klasszikusai, műveik
ismertek, népszerűek. Ide sorolhatjuk Károlyi Gáspárt is,
aki ugyan nem író, nem költő, de a Biblia fordításával, a
magyar kultúra kiemelkedő alakja, aki nagy hatással van a
magyar irodalomra. Ilosvai Selymes Pétert Arany János
Toldijának köszönhetően ismerjük. Váci Mihály nem sorolható
klasszikusaink sorába, de országosan ismert költő, korának
nyugtalan, lázadó dalnoka, különösen az ifjúság körében lett
népszerű. Nem abaúji, de aki Szabolcs szegényei és a
néptanítók közül jött, azt ismerősként fogadja, magának
tekinti ezt a tájt is. Íróink életükkel is, alkotásaikkal is
örök értéket jelentenek az iskolai nevelésben, de külön a
szülőföld szeretetében is. Rákóczi Ferenc a magyar
történelem kiemelkedő nagy alakja, akihez még külön is
közünk van. De találkozunk a névadók között olyanokkal is,
akikről a közvélemény keveset vagy semmit nem tud. A
megyénkhez kötődő többször emlegetett Aba Sámuel király
volt, de nem igazán ismert alakja a magyar történelemnek. És
tudjuk-e első hallásra, hogy ki volt Szepsi Csombor Márton,
Fogarasi János, Göőz József, Bárczay Gábor? Béres Ferenc
országos hírű népdalénekes, Gagybátor szülötte. Az iskola
nevének megválasztásában az iskola egyéni arculatának egyik
jellegzetes vonását, értékválasztását, nevelési
szellemiségét, helyi kötődését kívánja megmutatni. Mindez
nagy lehetőségeket nyújt a társadalmi kapcsolatok
erősítésében is. Az volna az igazi, ha itt az iskolák
tájékoztatásait mutathatnám be arról, milyen módszerekkel
használják névadójuk életét és munkásságát nevelési céljaik
érdekében. De ez már pedagógiai dolgozat lenne. Elégedjen
meg az olvasó itt a nevekhez fűzött szubjektív
jegyzeteimmel. Névsorom azokból áll, akiknek szülőföldjük ez
a táj, vagy életük során hosszabb-rövidebb ideig kötődtek
hozzá. Nem a nevüket felvett iskoláknak szóló gondolatok
ezek, hiszen ok jól ismerik névadójuk életét és munkásságát.
Következzenek aszerint, ahogyan az időben éltek,
munkálkodtak, mintegy történelmi kronológiát alakítva.
-
- ABA SÁMUEL. (1041–1044) Ne
kövezzen meg senki érte, ha töredelmesen bevallom, hogy
bennem nem kelt különösebb érzelmeket a megyénkhez kötődő
király uralkodásának rövid három éve. Nem tartozik a nagy
királyok közzé, uralkodásának értékelése ma is vitatéma,
ahogyan arról a többször idézett Csoma József monográfiából
és a Wolf Mária 2002-ben megjelent (Encsi Füzetek 3.)
tanulmányából is tájékozódhatunk. De személyisége szorosan
kapcsolódik Abaújhoz. Ilyenmódon a nevét viselő iskola
vállalhatja a megye történelmének kutatását, különböző
korszakainak tanulmányozását, csatatereinek, várainak
felderítését, történelmi személyiségeinek ismeretét.
Vállalhat olyan gyakorlati feladatot, mint Aba Sámuel
szobrának óvása, védelme. De azt gondolom, hogy sok ötlet
születik erről Encsen.
-
- ILOSVAI SELYMES PÉTER. (XVI. sz.
második fele) Csupa jó íz már a nevét is kimondani. És
milyen vonzó a névadó foglalkozása. Vándorénekes a XVI.
század második felében. Vándorlásának állomásai: Nagyida,
Szatmár, Abaújszántó, a Szilágyság. Abaújszántón 1568-tól
1570-ig iskolamester. A helyi hagyomány szerint egyszoba
pitvaros házban írta Thury Pál református lelkész
kislányának, Katalinnak a keresztelőjére „Sokféle neveknek
magyarázatja” című versét. Terjedelmes mű, kb. 250 sor.
Jellemzőül idézek belőle egy versszakot:
- „Anna, kedves,
kellemetes; Klára, szép világos.
- Az Lúczia,
fényességes; Kolos, tanóságos;
- Dorké, Isten ajándéka;
Annos tisztaságos;
- Az Borbála, pogán
leány, idegen nemzetség.”
- Neve fennmaradását, közismertségét
mégis Arany Jánosnak köszönhetjük, aki a Toldiban
feldolgozta Ilosvai históriáját, amelynek pontos címe: Az
híres neves Toldi Miklósnak jeles cselekedeteiről és
bajnokoskodásáról való história. Szerb Antal hívja fel a
figyelmünket arra, hogy Toldi valóságos ember volt, már
fiatalon az esztergomi érsek zsoldosainak a parancsnoka, és
zsoldos vezérként került ki Olaszországba. „Élete még
regényesebb volt, mint a róla szóló regényes eposz.”–
állapítja meg Szerb Antal.
-
- KÁROLYI GÁSPÁR. (1529–591) Ki mást
választhattak volna iskolájuk névadójának a gönciek? Nem
kellett törni a fejüket, itt van számukra Károlyi Gáspár.
1559-től haláláig lelkipásztor Gönczön. Gönc a bibliafordító
(vizsolyi) nevével szerezte hírét a világban is. A Biblia
fordítástörténete jól ismert. Szabóék személyes kutatásaik
alapján úgy vélik, hogy Károlyinak a fordításban több
segítője volt. Valószínűleg Peley János, a nagytudású gönci
iskolamester, Thury Mátyás szántói és Czeglédi János
vizsolyi prédikátorok. A Biblia fordításához valószínűleg
1586-ban fogtak hozzá Rákóczi Zsigmond, akkori egri
főkapitány és Báthory István országbíró támogatásával. A
nyomtatást Mantskovits Bálint végezte, akit ezért
telepítettek nyomdájával együtt Vizsolyba. Szenczi Molnár
Albert, mint 14-15 éves gyerek segédkezett a nyomda körül. A
teljes mű – az apokrif bibliai könyvekkel együtt – 1590
júliusában került ki a sajtó alól. A Bibliához Károlyi.
terjedelmes ajánlást írt, melyet a nagyuraknak, vitézeknek,
köznépnek és a prédikátoroknak címzett. A Biblia nyelve
nemcsak az egyházi irodalomra, hanem a világi költészetre és
szépprózára is nagy hatást tett évszázadokon át (pl. Arany,
Ady és Váci Mihály költészetére.)
-
- SZEPSI CSOMBORMÁRTON. (1595–1623)
Az első magyar útirajzíró. Szepsiben született, Késmárkon és
Nagybányán tanult, Telkibányán iskolamester volt 1613 és
1615 között. 1616-ban külföldre indult, több hónapig tanult
Danzigban, innen útra kelve, a Keleti-tengeren tett hosszú
hajóút után Hollandiában kötött ki. Meglátogatta Angliát,
Franciaországon, Németországon, Csehországon,
Lengyelországon keresztül tért haza. 1620-ban tette közé
útleírást, Europice varietas címmel. Műve az első útleírás
hazánkban. Csak a címe latin. Sokat gyalogolt, útközben a
szegény emberek segítették. A látottakat keresetlenül, jóízű
humorral, a szegény diák szemével láttatja. Legnagyobb
elragadtatással Párizsról ír, de szemléletesen mutatja be
Danzigot, Londont, Amszterdamot is. Nagy európai útjáról
viszatérve előbb Kassán tanított, majd a bedegi Nyári család
udvari papja lett Varannón. Itt írta meg erkölcs- bölcseleti
művét az Udvari Scholát. Két lírai verse is maradt ránk.
Szepsi Csombor Márton ma is korszerű személyiség. A
világjárás szép szenvedélye mellett arra is tanít, hogy a
látottak nemcsak futó szórakozást, élményt jelentenek. A
szikszói diákok követik névadójuk példáját, igyekeznek
megismerni a világot. Jól kialakult partnerkapcsolatuk van a
dániai Glajmsberggel, a németországi Waldemsszel, és az
olaszországi Dro városával.
-
- KAZINCZY FERENC. (1759–1831) Jól
választottak az encsiek. Fiatal intézmény a Kazinczy
általános, 1987-ben kezdte el működését. Nem tudom kinek a
fejében született az ötlet, hogy Kazinczy nevét vegyék fel,
de jobbat nem is találhattak volna. Nem véletlen, hogy olyan
sok iskola viseli ezt a nevet szerte az országban. Írói,
irodalomszervező működése Széphalomhoz kapcsolódik. Joggal
tartja magáénak Zemplén, de ezt megelőzően volt egy nagy
korszaka, amikor a kassai tankerület népiskolai
tanfelügyelője. Tanfelügyelőségének öt éve alatt elméleti
pedagógiai munkássága is maradandó érték.
Folyóiratcikkekben, beszédekben a felvilágosodás nevelési
elveit népszerűsítette. Hangsúlyozta a természettudományok
oktatásának fontosságát, a gyermekek életkorához és
fejlettségéhez alkalmazkodó bánásmód és a humánus
fegyelmezési módszerek bevezetésének szükségességét.
Életrajza vázlatos ismertetése sem fér el itt, de felesleges
is. Szabóék méltán hívják fel a figyelmet Göncruszkára, ahol
Kazinczy Ferenc húga Klára lakott, mint Krajnik József
felesége. Klára nemcsak szerető testvér volt, de istápolója,
nevelője az egyre nehezebb sorsú költő gyerekeinek is. Akik
iskolába jártunk, mindannyian megtanultuk, ha elfelejtettük
volna, újítsuk fel. „A nagy titok Jót s jól! Ebben áll a
nagy titok. Ezt ha nem érted, Szánts és vess; s hagyjad
másnak az áldozatot.”
-
- DAYKA GÁBOR. (1769–1796) Ismert
költő ezen a tájon. Miskolcon az az utca őrzi a nevét,
amelyben a sokunkat felnevelő evangélikus tanítóképző
működött. 1769-ben született Miskolcon és 1796-ban halt meg
Ungváron. Iskoláit Miskolcon és Egerben végezte. Pesten
megismerkedett Kazinczyval, aki nagyra becsülte költői
tehetségét, o írta róla az első életrajzot. Abaúji kötődését
jelenti, hogy 1791-ben Szikszón, Vitéz Imrénél
vendégeskedik, 1791 és 92 fordulóján pedig hosszabb időt
tölt Mérán a Vitéz kastélyban. Itt írja legszebb verseit
(Esdeklés, Az esztendő első napja, Titkos bú) és mindig
visszavágyódott ide. Példakép lehet abban is, hogy a
klasszikus nyelvek mellett franciául, angolul és olaszul is
olvas, jelentős teljesítmény fordítói és pedagógiai
munkássága. Jól döntöttek a méraiak, amikor 1990-ben Dayka
Gábort választották névadónak. Idézzük itt is Szabóékkal
együtt a Vitéz Imréhez írott verse néhány
sorát:
- „Ölembe újólag ki
ölti karjait?
- Újra ki adja meg
Abauj tájékait?”
- FOGARASI JÁNOS. (1801-1878)
Fogarasi élete és munkássága kevéssé ismert. Lexikon
segítségével derítettem ki magam is a legfontosabb
tudnivalókat róla. 1801 és 1878 között élt, Felsőkázsmárkon
született. Birtokos-nemesi családból származott,
tanulmányait Sárospatakon végezte. 1848-ban Kossuth
minisztériumában volt tanácsos, de nem követte a kormányt
Debrecenbe. Később kúriai bíró lett, jogtudománnyal is
foglalkozott. Nyelvészettel a 30-as években kezdett
foglalkozni. Szótára és általános nyelvészeti munkássága már
életében is vitatott. A magyar szórend és hangsúly
tisztázásának terén ért el maradandó eredményeket. Mongol
tanulmányai kéziratban maradtak. A lexikonnál élőbb és
vonzóbb embert mutat be a Szabó házaspár. Ebből az is
kiderül, hogy nyelvészeti munkái mellett írt verseket és
szépprózát, történelmi és jogi tanulmányokat, sőt 1847-ben
Tranyik Jánossal két népdalfüzetet is kiadott. A kázsmárkiak
természetesen joggal mondhatják, hogy adott a falu a hazának
egy jelentős tudós embert, aki példakép lehet az ifjúság
előtt.
-
- TOMPA MIHÁLY. (1817–1868) Élete és
költészete egyaránt a nevelési lehetőségek valóságos
tárháza. Nem a kisajátítását jelenti, hogy
megkülönböztetetten is a mi költőnknek tartjuk.
Rimaszombaton született 1817-ben és Hanván halt meg
1868-ban. Életének fontos állomása Kelemér, ahová a
szabadságharc után költözött lelkésznek. Sok mindenért
szeretjük. Sajnáljuk benne az árva gyereket, akit bántottak,
vertek. Szeretjük benne a pataki szolgadiákot. És büszkék
vagyunk rá, hogy olyan magasra tört, Petőfi és Arany mellett
volt foglalt helye a magyar költészetben. Az én
nemzedékemben még úgy él a költő, hogyha elhangzik a neve,
akkor érkezik a válasz is:
- „Megenyhült a lég,
vidul a határ,
- S te újra itt
vagy, jó gólyamadár.”
- Vagy másik versének kezdő sorai:
- „Száraz ágon,
hallgató ajakkal
- Meddig ültök
csüggedt madarak?“
- És szól bennünk a dallam is:
- „Repülnél lelkem,
fenn repülnél
- A táj szellõivel,
- Mely a nyílt
rónaság felett még
- Szabadságot
lehel;”
- GÖŐZ JÓZSEF. (1855–1909) Az
aszalói iskola névadóját mindenekelőtt a pedagógusok
ismerik, ha ismerik. Aszalón született 1855-ben. Már 15
évesen segédtanító Poroszlón, polgári iskolai tanár, később
igazgató. Tankönyvíró, a Néptanítók Lapja segédszerkesztője.
Legjelentősebb munkája a három kötetes Tanítók útmutatója, a
hatrészes Magyar nemzeti abc- és olvasókönyv. Négy kiadást
ért meg a Budapest története. Én akkor ismertem meg
közelebbről a munkásságát, amikor 1954-ben a Köznevelés
szerkesztője lettem. Hozzáláttam a nagy előd, a régi
Néptanítók Lapja tanulmányozásához, és nagyot dobbant a
szívem amikor kiderült, hogy többek között egy
szülőföldemről való szerkesztő nyomdokait kell követnem. Ha
ma lennék abaúji pedagógus kezdeményezném a Göőz József
társaság létrehozását, a szerző életének és munkásságának
tanulmányozására. Pályázatot írnék ki műveinek mai
hasznosítására. Vannak nevezetes tanítói Aszalónak a
közelmúltból is, közülük is kiemelkedik Réman János és Orosz
László. Utóbbi Aszalóról írott helytörténeti munkájával
példát mutatott az abaúji helytörténetíróknak.
-
- DR. BÁRCZAY GÁBOR (1873–1937) Az
abaújiak számára jól ismertek a Bárczayak. Nagybirtokosok
voltak Kérben, Dobszán, Perén, Vilmányban. A megye nagy
történelmi családjai közé tartoztak, a történelem során
magas országos tisztségeket viseltek. Rokoni kapcsolatokat
ápoltak a Rákócziakkal, Lorántffy Zsuzsannával, a
Kazincziakkal, Kossuth Lajossal. Ennek a családnak egyik
sarja az iskola névadója. Bárczay Gábor gyerekkorát a család
ősi fészkében, Bárcán töltötte. Középiskoláit Kassán kezdte
és Debrecenben fejezte be. A jogi doktorátust Kolozsváron
szerezte, majd a Műegyetemet is elvégezte Budapesten. Széles
körű műveltséggel rendelkező nagybirtokos, nagy házi
könytárral. Kiváló mezőgazdász, sok újítással. A
Felsődobszán termelt borát már maga palackozta. Modernizálta
a család ősi malmát. Újjáépítette a duzzasztóművet, 1911-ben
olasz mérnökök tervei alapján villamoserőművet is építetett.
Több műszaki találmány fűződik a nevéhez. Műszaki
érdeklődését és felkészültségét bizonyítják a helikopter
építéssel, repüléssel végzett kísérletei. Az első gépe
lezuhant ugyan, de kísérleteit azért nem folytathatta, mert
a sok építkezés, fejlesztés, a kísérletek felemésztették a
birtok hozamát. Bárczay Gábor fiatal éveiben versenyszerűen
sportolt, leginkább a lovaglásban és lövészetben tüntette ki
magát. Társadalmi elismertségét mutatja, hogy hosszú időn
keresztül elnöke az Országos Malomipari Egyesületnek. Juhász
Endre, az iskola igazgatója közölte velem érdeklődésemre
szíves válaszában: „Az iskolának névadó ünnepsége 1993.
április 23-án volt a tornatermi szárny (amely a tornatermen
kívül egy tantermet, belső vizesblokkokat és kazánházat
tartalmazza) átadásával egyidejűleg. Jellemző a Bárczay
család nagyságára, hogy az ünnepségen 23 leszármazott és
közeli rokon vett részt. Németországból és Ausztriából is
örömmel jöttek meghívásunkra. El voltak ragadtatva attól,
hogy az ősi fészket és környékét mennyire rendben tartjuk, s
hogy milyen hasznos célt szolgált.”
-
- BÉRES FERENC. (1922–1996) Béres
Ferencre emlékeznem, még ma is fájdalmasan nehéz feladat.
Látom őt, és hallom őt, az élő, eleven, tele van
vitalitással, érzem személyes vonzását. Leginkább a
borsodmegyeiek budapesti baráti körének találkozóján, ahol
szenvedélyes hevülettel emlékezik szülőfalujára, egy régi
kovácsműhelyre. És eleven emberként látom, hallom énekelni
valamelyik koncertjén. Béres Ferencet Abaúj adta a hazának,
a mi hírünket vitte szerte a világba. Ha volna olyan
feladat, hogy válasszunk hangot Abaújnak, akkor ez csak
Béres Ferenc hangja lehetne. Szárnyaló, egyszerre
ünnepélyes, nemes, és egyszerű falusi hang, senki más
hangjával össze nem téveszthető. Feleségének köszönhetően
megkaptam életrajzát, valahogy jó lenne ezt eljuttatni az
abaúji közönséghez is. Az életrajz első szakaszában válaszol
arra a kérdésre miért választotta ezt a pályát.
- „Kereken 50 esztendeje annak,
hogy hivatásos énekművész vagyok. Vágyaim, álmaim,
életterveim sokirányúak voltak, de mindig a művészetek
tartományaiban kerestem a leghasznosabbat, a
legkifejezőbbet. Festő, szobrász és még sok más
szerettem volna lenni, de a muzsika varázsa mindegyiknél
fogékonyabb volt, hiszen az eredendő adottságok közül
ebből kaptam a legtöbbet. A végleges elhatározást
körülményeim és az idők parancsa döntötte el. Az
énekművészet volt az a terület, ahol új művészeti
feladatokra a magamfajta felkészültségű és adottságú
ember volt a legalkalmasabb.”
- Élete, nagy sikerei, és keserves
megpróbáltatásai nekünk, kortársainak nagyon ismerősek. Sok
mindent éltünk meg ugyanilyen módon, bár hozzá hasonló magas
csúcsokra csak kevesen juthattak fel. Az alábbiakban Béres
Ferenc portréjához kívánok egészen friss adalékkal
szolgálni. Felesége írta az életrajzzal küldött kísérő
levelében. a következőket.
-
- „Kedves Petró András! Az itt
küldött életrajz Ferenc életének fontos, szakmai állomásait
tartalmazza. Szeretném még hozzáfűzni, hogy 1968-ban
Sárospatak városának adományozta jelentős képzőművészeti
gyűjteményét. Festményeket, szobrokat, kisplasztikákat.
Ezért a tettéért lett 1970-ben Sárospatak első díszpolgára.
1996 március 4-én, pályafutásának 50. évfordulóján
csodálatos dalesttel búcsúzott el hallgatóitól, művészi
pályájától a Zeneakadémián. Pihenni szeretett volna. Ezután
már csak egyházi előadásokon, református és katolikus
templomok hangversenyein vett részt. A „pihenés” rövid volt.
1996 június 6-án örökre itt hagyott bennünket. Szeretettel
köszönti: Béres Ferencné, Erzsébet” Már a korrektúra során
toldom be a legújabb hírt: augusztus 20-án 14.00 órakor
avatták Béres Ferenc szobrát Patakon, az iskolakerti
szoborsétányon. Sok bizonytalanság élt bennem ennek a
fejezetnek a megírásában. Szerves részévé válik-e Fügödről
szóló emlékkönyvemnek? Több táját bemutatom, számos
települését ismertetem, de miért éppen ezeket? Miért olyan
futólagos a Cserehát szereplése? Nyújt-e valamit az
olvasónak az iskolák ilyen bemutatása, a felvett nevekről
készített jegyzetek közreadása? Nem tudom. Az olvasó majd
eldönti.

|