-
Harmadik fejezet
- Abaúj, a tágabb szülőföld
-
- Mit is jelent az abaúji
örökség?
- (203-204. oldal)
yakorta kérdezzük
egymástól: milyen értékek hordozzák az abaúji örökséget, vagy
ahogyan emlegetni szoktuk az abaúji szellemiséget? A Kocsis Lajos
által megfogalmazott: „Itthon vagyunk” érzést. Mit jelent számunkra
hagyományaink ápolása, a szűkebb szülőföld iránti szeretet? Állandó
vitafórumra való kérdés. Csak néhány vonással tudok itt erre
válaszolni.
Jelenti a bemutatott tájat,
ABAÚJ HEGYEIT, VÖLGYEIT, FOLYÓVIZEIT, változatos természeti
szépségeit. Mindennek védelmét, ápolását, megmutatását másoknak is.
A tájhoz való hűséget, értelmi és érzelmi kapcsolódást. A szűkebb
hazáért való fáradozást, tenniakarást. Értékeinek számontartását.
Azt a gyakorlati felismerést, hogy jó terep, kiváló lehetőség ez a
természeti kincs az idegenforgalom, a turizmus fejlesztésére. A
vonzó táj adott, hirdetni, ismertetni kell, s szükséges hozzá a
megfelelő infrastruktúra is. Ehhez szorosan kapcsolható e táj
kultúrájának ismerete, megbecsülése, a kulturális élet fejlesztése
további új ötletekkel, a már elindított kezdemények
továbbfejlesztésével.
Jelenti a leginkább
felismerhető közös tulajdonunk, anyanyelvünk szeretetét, gondozását.
Nyelvünk, beszédünk árulkodik leginkább arról, hogy e táj szülöttei
vagyunk. Erről a beszédről azt mondják sokan, hogy parasztos beszéd
az általános közbeszéddel szemben, amely viszont úri beszéd. Annak
idején szégyenkezni kellett miatta az iskolában, a városban.
Lenézett beszéd volt. Pedig ezt a beszédet édesanyánktól tanultuk,
ez a mi édesanyanyelvünk. Rajta kaptak engem is gyakran ezzel a
beszéddel, voltam miatta élcelődések tárgya. Nyelvész barátaim
viszont szívesen hallgattak, néha beszéltettek is, kérdeztek is.
Szerencsére ma már elfogadottá vált értéke, nem kíséri gúny,
csúfolódás. Öntudatunk növelésére tudnunk kell, hogy ez a tájnyelv
az általánosan használt köznyelv egyik változata. Még büszkék is
lehetünk arra, hogy olyan nyelvjárás ez, amely Károlyi Gáspár,
Szenczi Molnár Albert, Kazinczy Ferenc itteni munkásságának
köszönhetően a legnagyobb hatással volt a mai köznyelv, és az
irodalmi nyelv kialakulására.
Jelenti abaújiságunk
továbbá mindazok számontartását, megbecsülését akik kiemelkedtek
ebből a tájból, valamely területen országos hírre tettek szert,
munkájukkal, tetteikkel általánosabb elismerést váltottak ki. AZ
ABAÚJI TÖRTÉNELMI SZEMÉ- LYISÉGEK SZELLEMI TELJESÍTMÉNYÉNEK
ÖRÖKSÉGÉT. Jó példa erre Csoma István, Thóbiás Gyula tudományos
munkásságának elismerése, emlékük őrzése. A nekem máig olyan kedves
1948-as Abauji Kalendáriumban olvasom többek között Dr. Mauks Ernő
nyugdíjas tanfelügyelő írását, aki Abaúj múltjában tarlózva sorol
abaúji hírességeket. Aba Sámuelt, akinek a vára, birtoka Abaújvár
körül volt. Bánkot, a híres nádort és bánt, aki 1205 és 1209 közt
abauji alispán volt. Mátyás király híres hadvezére, a nagy erejű
Kinizsi Pál Kinizsről származott. Tomoron született Tomori Pál
kalocsai érsek, a mohácsi csata tragikus végű hadvezére.
Aszalai Kecskés Tamás az
1514-es parasztháború egyik vezére volt. Deteken született Bajusz
Gáspár, a hegyaljai kuruc felkelés legképzettebb vezetője, ugyancsak
a hegyaljai kuruc felkelés másik híres vezére, Tokaji Ferenc, a
regéci vár hajdú-hadnagya volt. Göncön született 1776-ban Szolártsik
Sándor jurátus, aki részt vett a magyar jakobinus mozgalomban,
halálra ítélték és a Vérmezőn lefejezték. Alsókázsmárkon született
1828-ban Péchy Tamás, politikus, miniszter, aki a szabadságharcot
őrnagyként harcolta végig. Neveléstörténeti jelentőséggel bír, hogy
Kupán 1873-ban Hangácsi Judit végrendeletében iskolát alapított
falujában, egy házat és belsőséget, továbbá 260 kat. hold földet
hagyott a népoktatás fejlesztésére. Büszkén emlegetjük, hogy a
Rákócziakat ősi kötelékek fűzik Abaújhoz, Felsővadászról vették
előnevüket. Abaújhoz fűződik, ahogy ezt már többször is emlegettem,
Károlyi Gáspár, Szenczi Molnár Albert, Manskovith Bálint munkássága,
a Biblia fordítása és kinyomtatása. Abaúj szülötte volt Jászai Pál
történetíró, kinek szülőházát Abaújszántón emléktáblával jelölték
meg. Mauks Ernő számon tartja még a rettegett Angyal Bandit, a híres
betyárt is, aki a Hegyközben, Nyíri községben született. Igazi neve,
Ónodi András volt. „A hagyomány szerint – írja Mauks az Abaúji
Kalendáriumban – volt Angyal Bandinak egy parasztlány kedvese, kitől
fia született. A szülésnél a már bujdosó betyár segédkezett és a
Mátyás királyról elnevezett Királykút mellett folyó patakban
fürdette meg az újszülöttet,”
Az Abaújhoz kötődő
kiemelkedő személyiségeket mutatja be Szabó Sándor és Szabó Sándorné
a Nevezetes emberek Abaújban című összeállításban. (A Széphalom
külön lenyomata, Encs 1986) Betűrendben veszik sorra az abúji
településeket s azok nevezetes embereit. Életrajzukat, munkásságuk
értékelését. Sokan vannak tiszteletre, megbecsülésre érdemesek, az
előző felsorolásban több nevet innen emeltem ki. A hosszabb időn át
Mérán tanító pedagógusházaspár a helytörténeti munkával
foglalkozóknak kívánt elsősorban segítséget nyújtani ezzel az
összeállítással.
A bevezetésben így írnak
erről:
„Szerény kísérlet ez az
írás. Abaúj értékeinek nem csupán regisztrálása, hanem régi
mulasztás pótlása. Sokan és sokfélét írtak már erről a már-már
feledés homályába merült tájról, Abaújról, de hasonló munka még nem
látott napvilágot. Akik e sorokat írják, nemcsak krónikásai, hanem
elkötelezettjei is a tájnak, s az itt élő emberek közösségének.
Abaújban elsősorban nem földrajzi, nyelvi, történelmi kategóriát
látunk. Úgy érezzük, hogy néhány verssor, írástöredék, könyv, épület
olyan tartozékai Abaújnak, miként síkságai, lágy vonalú dombjai,
folyói, apró és nagyobb települései. Ezért törekszünk arra, hogy e
próbálkozással hozzájáruljunk a szülőföld ismeretének bővítéséhez.
Legyen ez az írás a szülőföld szeretetére vezérlő kalauzzá!”
Ezt az útmutatást teszik
magukévá mindazok, akik munkáikkal népszerűsítik a tájat, a tájban
élő embereket. Ilyen kalauzzá szeretném tenni magam is ezt az
emlékkönyvet.
