-
Harmadik fejezet
- Abaúj, a tágabb szülőföld
-
- Miskolc felől jövet
- (199-202. oldal)
z ország belsejéből jőve
Abaújba Miskolc felől érkezik az utas. Zsolca után ágazik el az út
kétfelé. Jobbra Szerencs, Sárospatak, Sátoraljaújhely irányába,
balra Szikszó, Encs, Hidasnémeti, Kassa felé. A mi utunk a hármason
erős kapaszkodóval kezdődik, s vezet az ongai dombtetőig a Turul
szoborhoz. Innen tárul szemünk elé a Hernád völgye. Ezen az
útvonalon mentünk veled is Andris. A látvány leírásához most mégis
segítségért folyamodunk. Nem is akárkihez, magához Kazinczy
Ferenchez. Ő írja 1790-ben az
Orpheusban.
– „A töltésen túl (a
Sajó után) utam egy darabon felfelé ment. Hijába szólítgattam a
kocsisomat, kinek rövid ümmögje alatt barnás hátgerincét
hízelkedve ölelgették a kedves Etéziák a nyeregben. – Ami nem
lehet, uram, csak nem lehet: de érjünk csak fel ama partra, majd
úgy megyünk lefelé egész Szikszóig, hogy a tatár sem ér utol –
felele magyar szíves egyenességgel.
Rábíztam a hajtást,
befeküdtem kocsim szegletébe, s a legédesebb reggeli álom szála
meg, melyből csak a nagy rázkódás vert fel, midőn kocsisom a
meredek partról nyargalva szaladt a tatárok elől lefelé! – már
előttem feküdt rétes völgyében a kálvinista Szikszó, boldog
szőlőhegyeivel, melyek dél és nyugat felől nem magas hegyeit
egészen elborították. Jobb kéz felől mint egy két mértföldnyire
a zemplényi és hegyaljai hegyek széleit, bal kéz felől a
kázsmárki és forrai termékeny szántóföldeket; középen pedig azt
a zöldellő rétet láttam, melyből néha a Tiszába siető Hernád
csillámlott. Bővséget mutatott mind a már sárgulni kezdő vetés,
mind a föld fekete agyagja, s ehhez járulván a környék szépsége,
leginkább pedig Miskolc szomszédsága azt óhajtottam, hogy
bárcsak ennek a városnak a lakosa lehetnék.”
(Orpheus – 1790)
Megéltem ezt az élményt
sokszor magam is. Ifjúságom idején leginkább bicikli nyergében,
amikor ez nálam is azzal az élménnyel járt, hogy a dombra való
feljutás keservei, izzasztó fáradalmai után jött a pihentető
száguldás lefelé. Milyen jó, hogy nem látta ezt otthonról édesanyám!
Jöttem néhányszor Kazinczyhoz hasonlóan szekérrel, és jöttem
idősödve, öregedve autóval. Ugyanazt éreztem, amit Kocsis Lajos,
garadnai kollégám és barátom fogalmazott meg az Abaúji iskolák és
tanítók című munkánkban. (Sváb Antal kezdeményezése volt, ő volt a
fő szervező, a kötet szerkesztője. Neki segítettek: Bakonyi Béla,
Beke Gusztáv, Gulyás János, Héderváry Ferenc, Jónás Ferenc, Petró
András.) Idézet Kocsis Lajos írásából:
„Itthon vagyunk! Ez a
mondás megszokott a mi környezetünkben. Ha Miskolc felől jövet
gépkocsink, vagy autóbuszunk felkapaszkodott a szikszói partra, a
Turulhoz, ezt szoktuk mondani. Itthon vagyunk, ez már Abaúj. A domb
pereméről északra nézvést kitárulkozik előttünk a Hernád-völgy.
Jobbról az Eperjes-tokaji hegylánc egymásba kapaszkodó láncszemei,
balról a csereháti-dombság lankái szegődnek mellénk útitársnak.
Jobbról-balról tornyok, házak maradoznak el, egy-egy falu, ismerős
vidék, az út mellett álló egy-egy ismerős fa mintha üdvözölne,
köszöntene. Hányszor mentem már végig ezen az úton. Mindannyiszor
valami meg nem magyarázható búsongás kerít hatalmába. Emlékek,
történelmi események tolonganak elő a múltból, az abaúji múltból, a
mi múltunkból, az én múltamból. Tüzes paripájú őseink, vad tatárok,
rabló törökök, szabadságunkat vérbefojtó orosz és osztrák hadak,
megszálló csehek, majd németek, majd románok. Szabadságunkért,
függetlenségünkért küzdő Rákóczi, az 1848-as szabadságharc hősei. A
II. világháború embertelenségébe, gyilkos húsdarálójába
kényszerített menetelő katonák, magukat alig vonszoló
munkaszolgálatosok! A kaszát suhogtató paraszt, a domboldalon
furulyázó juhász ugyanúgy Abaúj, mint a Miskolcra bejáró vasutas,
vagy gyári munkás, vagy Dózsa György kósza népe, vagy a regéci,
boldogkőváraljai vár, vagy a vizsolyi templom, Károlyi Gáspár és a
Biblia. Ez mind Abaúj.”
Köszönöm neked,
Lajos!
Szépen fogalmaztad meg
sokunk érzéseit. Abaújt bizony sokféle jelzővel illették az idők
folyamán. Volt Rákóczi földje, a szabadság földje, a nemesi
ellenállás megyéje, és volt a feudalizmus fellegvára, ebből is
következően a „sötét Abaúj”, ezzel a jelzővel elmaradottságára, a
tudatlanságra utalva. Ennek a sötétségnek az oszlatói voltak a
templomok papjai, az iskolák tanítói, közöttük az idézett Kocsis
Lajos, aki otthon maradt Garadnán, vállalta övéi sorsát. Lámpás volt
a többi lelkiismeretes abaúji tanítóval együtt. Abaúj jelzője ma
településszerkezetét tekintve az aprófalvak egyik tájegysége,
társadalmi, gazdasági helyzetének megfelelően: hátrányos helyzetű
térség. Vannak, akik szerint többszörösen hátrányos. Ennek
bemutatása ugyancsak külön tanulmányt, tanulmányok, elemzések sorát
igényelné. Erre itt nincs lehetőség, s nem is vagyok felkészült rá.
2000-ben készült egy remek
kiadvány a Borsod-Abaúj-Zemplén Megye Közoktatásért Közalapítvány
támogatásával: PILLANATKÉP. A 2000. év iskoláiról és óvodáiról
Abaújban. Szerkesztői: Kristóf Lajosné, Bukovenszky László, Juhász
Endre. E kötet bevezető tanulmányában Kristóf Lajosné rajzolja meg
azt a hátteret, amelyben iskoláink működnek. Ebből idézek néhány
jellemző megállapítást.
„A térség települési
lakosságszáma nagy különbözőségeket mutat, a 88 fős községtől a 6000
lakoson felüli kisvárosig…Kuriózumként megemlíthető, hogy az egyik
községben a 60 év fölöttiek százalékaránya 72… Elgondolkodtató adat,
hogy a kisközségek közül négy semmilyen munkalehetőséget nem tud
nyújtani lakóinak.
Az abaúji térség iskoláiban
tanuló diákok szüleinek 56 %-a munkanélküli…
Az adatokból jól látszik,
hogy az itt élő gyermekek mind gazdaságilag, mind kulturálisan
hátrányos helyzetben levők, hiszen az a társadalmi közeg, amelyben
felnőnek, mindenképpen ezt okozza: az alacsony képzettségű szülők, a
magas munkanélküliség, a gazdaságilag alacsony szinten, nem ritkán
nagy szegénységben élő családok, a kultúrára, művelődésre
alulmotivált társadalmi környezet…
Feltűnő jelenség a
kistérségben a cigány etnikumhoz tartozó tanulók magas száma, ezt
próbálja kezelni a cigány felzárkóztató programok nagy számú
működtetése az iskolákban. Az eltérő oktatási formákban tanulóknál
is csaknem a 100 (91%) százalék a cigány tanulók aránya. Az utóbbi
időben ebben a térségben megnőtt az enyhén fogyatékosokat
foglalkoztató csoportok száma.”
Adott tehát egy nagy
történelmi múlttal rendelkező, természeti szépségekben bővelkedő
területe az országnak, nagyon rossz gazdasági helyzetben, rengeteg
társadalmi gonddal, feszültséggel. Ebből következően szükség van
minden segítségre. Mai szakemberek elemző munkájára, az elemzésekből
következő feladatok kijelölésére. Szükség van a hivatásosok: a
közigazgatás, az oktatás, az egészségügy szakmai munkájára, a
vállalkozókra, a helyi társadalom aktív közreműködésére, a napi
feladatok megoldására. Új szervezeti modell jött létre 1977-ben 72
önkormányzat részvételével, az encsi közigazgatási ellátási körzet.
1999-ben tagja lett az abaúji térség valamennyi önkormányzata.
De éppen ennyire szükséges
a múlt ismerete, az abaúji örökségre való építkezés.
