Petró András

Fügödi emlékkönyv - Abaúji örökség -

 

 

Nyitólap

Könyv

Fényképalbum

Webajánló

Excanto

Excanto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tartalomjegyzék

 

 

 

Első fejezet
Fügöd, a Bársonyos partján

A mi falunk - gyermekkorom, ifjúságom idején
(45-49. oldal)
történelmi krónika, a régi évszázadok eseményei után következzék az általános falukép bemutatása. Te máris mondod, hogy az bizony inkább szegényes. Nem vitatkozom. Különösen akkor, ha csak úgy futólag szaladunk át rajta. Egy helybéli útikalauz ettől többet tud mondani, tárgyilagosan, elfogulatlanul is. Átnéztem minden fellelhető lexikon, (monográfia) cikket Fügödről. A fejezetet is ilyen válogatással indítottuk. Képzeljük el, Andris, hogy a negyvenes évek elején monográfia készül Abaújról, és Fügöd megírására az ifjú tanítóképzős diák kap felkérést. A terjedelem kedvező ugyan, de korlátokat szab. A műfaj is szerencsés, a tények közlésére szorít, tárgyias feldolgozást kíván. Ez megmenti a szerzőt attól, hogy az ifjúi hevület, a honszerelem jegyében a költészet mezején gyűjtsön virágokat érzelmei kifejezésére. Azért kérjük meg a tisztelt szerkesztőt, hogy tegyen némi engedményt, fogadja el a személyes hangvételt, ne húzza ki a befejező vallomást.
 
Ezt a falut, a 30-as, 40-es évek faluját még a mese kedvéért sem lehet széppé varázsolni. A falu képe inkább lehangoló. Még a Bársonyos sem mutatja magát, hiszen a kertek alatt folyik. Az út közepén, tehénlepényeket kerülgetve kell mennie a gyalogosnak. A falu főhelyén pedig, a kereszteződésben két ocsmány pocsolya is éktelenkedik. Igaz, de vannak rejtett szépségei, s ezeket is meg kell mutatni.
 
A falu lakosainak száma népszámlálásonként így alakult: 1859 : 444; 1880 : 429; 1890 : 460; 1900 : 463 ; 1910 : 539; 1920 : 551; 1930 : 619. 1930-ban Alsófügödön 326, Felsőfügödön 293 ember él. Lélekszámát tekintve az abaúji települések között a középmezőnyben foglal helyet. Lakói magyarok, egy család bolgár, apa és fia, ok kertészkednek. Mindkét faluban van kisebb cigánytelep. Lakói több szállal kötődnek a faluhoz, munkát vállalnak a házaknál.
 
Vallásuk szerint a többség református, kisebb részben katolikus, néhány család evangélikus, három család izraelita. Iskolájuk, templomuk a reformátusoknak van. A falu lelkésze: Szilva István (1872-1946). Iskolája egytanítós, összevont osztályokkal működő elemi iskola. Tanítója: Vita Károly (1888-1952.) A község bírája 1923 után Mikola István alsófügödi, 1933-tól Takács István felsőfügödi gazdálkodó.
 
A lakosság földművelésből, állattenyésztésből él, szép szarvasmarha állománya van, lovaikkal díjakat nyernek a gazdák. A kisiparosok száma több mint amennyit a falu el bír tartani: 3 ács, 2 asztalos, 2 kovács, 1 kályhás, 1 szíjgyártó, 1 molnár, 1 bádogos, 1 kőmíves, 1 suszter. Jelentős szerepet kap háziipari tevékenységként a kendertermeléshez kapcsolódó fonás-szövés. A férfiak nagy része ért a kosárfonáshoz, seprűkötéshez. A falunak nincsenek természeti, ásványi kincsei.
 
Természeti kincse a falut körülölelő határ, a sík vidék, a jól művelhető, termékeny föld. Kedvező adottság a földek közelsége. A határba kimenni rövid időt, kis fáradtságot jelent gyalogosan is.
 
Területe 1100 kat. hold, ebből szántó 900 kat. hold. Az általam emlegetett rejtett szépségeit, változatosságát a völgy itteni két nagy teraszának átmenete teremti meg. Különlegessége az alacsonyabban fekvő Bársonyos és Hernád közötti terület, a „rét”, a Bársonyoson inneni, az országútig terjedő, magasabban fekvő határrész, a „mező” találkozása. Ez a 3-4 méteres szintkülönbség két különösen szép medencét hozott létre. Az egyik a Thóbiás major alatt képződött, keleti oldaláról a Bársonyos talán legszebb szakasza határolja, a vízen átvezető hangulatos fahíddal. Ez az „Úrhídja”. Másik oldalról nagy félkaréjban a szintemelkedés pereme, a medence belső, gyeppel borított fala, az „Úrlegelője” nevezetű kies terület a maga megejtő, kedves, szelíd formájával.
 
Ugyanilyen jellegű, de méretében nagyobb képződmény a falu északi szélén a Papirét, amelynek különlegességét méginkább növeli a lapályból kiemelkedő történelmi nevezetesség, a hajdani földvár, amely jelenleg Várdombnak neveztetik. Ezt a földvárat minden Abaúj történelméről szóló írás szerzője megemlíti. Tetején az itteni cigánycsaládok telepedtek le, a kunyhó és a ház közötti átmeneti építményekben. Ehhez a természeti látványhoz a templomtól jobbra vezető utacskán juthatunk le a Hallgatóék háza mellett. Vezet hozzá persze gyalogút is a kertek alatt, és kedves ösvények a szomszédos kertekből.
 
A település szerkezete egyszerű. A köves út két oldalán két sor tornácos, piros cseréppel fedett, magastetős, elől kontyozott parasztház, a hozzá tartozó udvarral és kerttel. A gazdák udvarait nagyobb házukról, portájuk mellett a hátsókertben épült csűrről lehet felismerni. A faluba Miskolc felől jövet Ináncsnál térünk le arra a bekötőútra, amely Fügödön, Encsen, Mérán keresztül haladva a mérai Butyka csárdánál tér vissza az országútra. Ez az út Ináncstól Fügödig legalább annyira kanyargós, mint a Bársonyos, kétszer is áthalad rajta. Az út minősége ebben az időben bizony rossz, tele gödörrel. A szekerek elviselték, autó ritkán járt errefelé.
 
A 7-es kilométerkő után következik a falut jelző tábla. Mindjárt a kezdet elég bizarr látvány. Egyik oldalról a cigánytelep, egy házhelynyi nagyságú vályogvetőgödör, a TÓ peremén és oldalában. A másik oldalon viszont a falu ékessége, a Thóbiás féle kastély, nagy fenyőfákkal, erődszerű téglabástyák közé épített magas vaskerítéssel, vadul ugató farkaskutyákkal. A kastélyfal oldalában levő utacskát nem véletlenül nevezzük szugnak. Ezután nagy kanyarral szinte derékszögben változik az út iránya észak felé, és halad tovább a falu Fő útjaként.
 
Alsófügödön gyorsan áthaladunk, rövid szakasza a falunak, nincs különösebb látnivaló. Nevezetessége a Held-féle kocsma és szatócsüzlet értéktelen, hitvány épületben. A falusi házak közül egyetlen figyelemreméltó balról, a Nagy Bálinték háza. Szép, kovácsoltvas kerítésével, műemléknek is beillő nyári konyhájával, amely lakóház volt valamikor, a klasszikus paraszt-gazdaság tágasságával, rendezettségével, az udvar közepén magasodó galambdúccal ma is igazi értéke a falunak. És itt van a kereszteződésben a mi házunk, ahogyan jellemezni szoktam, a falu egyik „típusháza”. A kocsma mellett elágazó utcába, a Másvégbe most nem térünk ki. A két sarkon képződött pocsolyákat pedig kerüljük el, ezek amolyan szégyenfoltjai a falunak.
 
Alsófügöd a bal oldalról Imre Andrásék, jobb oldalról Mikola Bálinték házával ér véget. Ezután megművelt földek, a két falu közötti rész következik. Bal oldalon egy vasból készített kereszt, Kucsmár Andrásék állították ottani földjük végébe.

 

Felsőfügöd a rendezettebb, az igazi faluközpont, oda járunk a templomba, az iskolába, a suszterhez és a patkolókovácshoz. Az első házban ekkor balról az Eperjesi, jobbról a Hebo család lakik.
 
Ezen az oldalon tűnik elő az iskola L alakú épülete, nagy udvarral, kerttel, mellette dűlőút vezet a határba. Kétségtelenül legszebb része a templom épülete, a körülötte kialakult térrel. A templom melletti úton térhetünk le a rétre vezető dűlőútra. A Fő úton tovább menve hamar véget ér a falu, ismét üres földek, majd a temető, mellette a zsidótemető, és a baloldalon újra házak. Ez a harmadik falurész a Husták,(t?) 13 házzal. A név valószínűleg a hóstátból ered, amelynek jelentése régen Külső város (rész). Encs irányában a jobb oldalban volt a valamikori Kelecsény (Kerecsény), az Árpádkori falu. Ma dűlő viseli a nevét. A hosszú Főút szélére nem ültettek fákat, virágos kertek csak a kerítésen belül vannak. A kerítések vegyesértékűek, inkább rontják a faluképet. Ugyancsak csúnyák a beépítetlen telkek, nem véletlenül hívják ezeket „rosszkert”-nek.
 
A falunak nincs jellegzetes népviselete. Nyelvében az abaúji e-ző tájnyelvet használja. A kulturális élet vezetői: Szilva István és Vita Károly. Tartalmi keretei: a színielőadások, ismeretterjesztő téli esték, vallásos esték. A falu hagyományai a lakodalmakban, keresztelőkben, disznóölésben, kukoricafosztásban élnek tovább.
 
Lakosaira, akiket majd személyesen is bemutatok, leginkább az jellemző, hogy szorgalmas, törekvő, dolgos emberek, valami különös vendégszeretet él bennük. A gyerekek általában elvégzik a hat elemit, vannak, akik csak a negyedikig jutnak el. Az írástudatlanok a cigányság körében találhatók, bár lehet, hogy voltak mások is, csak éppen titkolták.
 
Végül is mindegy, milyen a falu. Olyan, amilyen. Vannak nála szebbek, csinosabbak a tájban, és vannak még elhanyagoltabbak, csúnyábbak. A lényeg az, hogy itt születtem. Itt éltem meg a boldog gyerekkort.
 
Itt mentem fel Szanyi Józsi bácsival, a harangozóval nagy szívdobogással a titokzatos toronyba, a denevérek tanyájába, hogy kipróbáljam, megtanuljam, hogyan kell harangozni. Mert harangozni tudni kell! Mekkorákat rántott a harang vastag kötele, néha kicsit fel is emelt, de vigyázott rám Józsi bácsi.
 
És itt vettem nyakamba a kisbíró dobját, aki akkor éppen nőszemély volt, hogy a dob megverése után felolvassam, kikiáltsam, ami éppen „közhírré tétetik”. Kijöttek a dobszóra a házak lakói és jót nevettek a helyettesítő kisbíró színészi teljesítményén. A házunk előtt persze nem én vertem a dobot, de mindig akadtak, akik beárultak otthon.
 
Itt jártam iskolába és itt kezdtem pedagógus pályám is. Itt szerelmesedtem bele az olvasásba, az irodalomba.
 
Itt mentem először bálba, lakodalomba, fonóba, itt kezdtem el a lányok után járni.
 
Itt éltem át az ifjúkori barátság örömeit, az első szerelem nagy boldogságát és mérhetetlen boldogtalanságát.
 
De erről most nem szólnak a meséim, ez már más műfaj lenne, s igazi írót kívánna.
 
Talán itt lesz viszont legalkalmasabb beiktatni egy régi írásom, amely arról szól, milyen különös módon ébredt fel bennem a tanítóság iránti vágyakozás.

Előzmény A bolond tanítóhoz

A bolond tanító történetét 1968-ban írtam meg a Köznevelésben. A pedagógusnapi ünnepi számhoz kérte Balázs Mihály, a lap akkori szerkesztője, akinek szülőföldemről mesélve elmondtam a bolond tanítót is. Voltak kétségeim, nem tekintik-e némelyek szentségtörésnek, a pedagógusünnep megcsúfolásának ezt az írást. Felesleges volt aggódnom, kedvező visszhangot kapott. Ma is őrzök néhány kedves levelet. Felhívott és gratulált Dr. Mikola Bálint is, akitől különösen jólesett az elismerés. Tény, hogy nagy élményem volt, s hozzá köthetem a tanítóság iránti első motiváció megjelenését. Jut eszembe, hogy megírta Simon Zoltán hiteles élettörténetét, így hívták a bolond tanítót, Gulyás János is előbb a megyei lapban, majd Abaújdevecser történetében.

 

 
 
A bolond tanító

   A mi falunknak rendszeresen visszatérő koldusai voltak. Jól ismertek minden házat, tudták, melyik családnál mit kapnak. Volt ház, ahová be sem mentek. Hogy hol laktak, laktak-e valahol egyáltalán, nem tudom. Közéjük tartozott a bolond tanító is. Öt-hat hetenként érkezett. A kutyák éktelen ugatása jelezte jöttét, és ez kicsalta a gyerekeket is. Köréje gyűltek, tisztes távolból kísérték, csúfolták.

   Meg kell adni, érdekes jelenség volt. Túl az ötvenen is szikár, egyenes tartású. Piszkos, ápolatlan, szakálla torzonborz, de a szemében értelem és vidámság látszott. Volt benne valami hetykeség, valami  merőben elütő a koldusok alázatosságától. Az öltözéke is mutatta ezt. A kabátja eredetéről nehéz volt valamit is megtudni, de mindig kukoricaháncs fonással fogta össze. A nadrág valamikor katonaruha része volt, de nagyon megviselt, foltos, rongyos. A lábát hol bakancs takarta, hol egyszerűen csak rongyokba csavarta. A hátán valamilyen zsákféleség, vállán tarisznya, egyik kezében bot, a másikkal pedig egy rossz lábast húzott maga után. Ez okozta a messzehallatszó csörömpölést, amely riasztotta a kutyákat. A fején viszont  télen-nyáron kemény fekete kalapot hordott.

    Az ugató kutyákra, a csúfolódó gyerekekre nem sok ügyet vetett. Úgy ment közöttük, mintha észre sem venné őket. Nem is fordult elő, hogy kutya megharapta volna. A gyerekeket is csak akkor fenyegette meg, ha túl közel merészkedtek, de valósággal megdühödött, ha kővel dobálták. Ilyenkor a botját is igénybe vette, hogy a merénylőt megfenyítse.

     Egy napig maradt a faluban. Ez alatt végigjárta a házakat. Éjszaka valamelyik istállóban vagy szalmakazalban aludt. Reggel indult tovább. Mindenüvé beengedték. Volt, ahol különféle produkciókra szólították fel: táncoljon, énekeljen, rajzoljon. Néhány vonással ügyes portrékat készített.

    Kezdetben én is szaladtam utána a csúfolódó gyerekekkel, s persze kiabáltam is. Örültem, ha felbosszantották. Öt-hat éves lehettem, amikor olyasmi történt, ami elvette ettől a kedvem, és nagy felismeréshez vezetett.

    Otthon voltam, amikor hozzánk jött be a bolond tanító. Édesapám elébe ment, kezet fogott vele és azt mondta : Isten hozta tanító úr, régen láttuk. Valami széket hozatott ki az udvarra és leültette. Ezután beszélgetni kezdtek. Édesapám kérdezte: merre járt, honnan jön, mi újságot tud? És ő okosan válaszolt. Falukról beszélt, amelyeket apám is jól ismert, emberekről, időjárásról. És ő is érdeklődött: járok-e már iskolába, mi szeretnék lenni? Bizony csak makogtam, hiszen nem gondolkodtam én azon, hogy mi is akarok lenni, mi is lehetnék, itt nálunk mindenkiből paraszt lesz.

    Teljesen feldúlt az eset. Nem értettem, hogyan, miért az édesapám tisztelete egy bolondnak, kéregetőnek, akit mindenki csúfol.  És milyen bolond az, aki ilyen okosan beszél? Vagy nem is bolond? És tulajdonképpen mit jelent az, hogy bolond?

    Nagyon vártam, hogy elmenjen, hogy tisztázhassam édesapámmal ezeket a dolgokat. Édesanyám szalonnát hozott,  fehér papírba csomagolva, s úgy adta át neki, mintha megtiszteltetés lenne, hogy elfogadja.

    - Tessék csak várni, ezt külön teszem, mert ez finom csemege szalonna, ilyet a hentesek nem csinálnak - mondta a bolond tanító és gondosan eltette. Azután búcsúzott és elindult, édesapám most is a kapuig kísérte.

     - Mikor látjuk újra tanító úr?

     - Azt nehéz megmondani kérem szépen. Mindig úgy megyek, hogy háttal érjen a szél. Nem szeretek széllel szemben menni. Így hát az időjárástól függ.

    Amikor elment, édesanyám még aggodalmasan körülnézett, nem hagyott-e maga után nem kívánatos vendéget. Hangosan sóhajtozott, sajnálkozott is: szegény ember, micsoda sorsa van, mivel érdemelte ki.

    Apám munkához látott, nyomába szegődtem, vallatóra fogtam: mindenki kineveti a bolond tanítót, mert bolond, édesapám miért beszél úgy vele, mintha nem az lenne?

    - Roszzul teszik - mondta ő. -Mindenki járhat úgy. A tanító úr, mert igazi tanító úr volt ő húsz éven keresztül, beteg ember. A fejében van a baj. A teste az egészséges. Nem tud megmaradni egy helyben, mindig mennie kell. A testvérei szívesen látnák, megpróbálták többször is otthon tartani, megfürdették, felöltöztették. Nem maradt meg soha, két-három nap múlva megszökött.

    A háborúban érte a baj. A felesége is elhagyta. Itt tanított nem messze, a negyedik faluban. Igen jó tanító volt. A gyerekek szerették. Énekelt, játszott velük, szépen hegedült, rajzolt. A faluban is becsülték. Lehet, hogy a tanítóság is okozta a baját. Ki tudja? A tanítóság nehéz dolog, jó fej kell hozzá, meg nyugodtság. A tanítókat tisztelni kell, majdnem úgy, mint az anyánkat, apánkat. Sok gyerek köszönheti ennek a bolond tanítónak is, hogy olvasni, írni tud, becsületes emberré vált. Ezért beszélek így vele.  Te se csúfold fiam, soha!

    Ekkor döbbentem rá, hogy az embereket, még az olyan nagy embereket is, mint a tanítók, érheti baj. Szerencsétlenekké, koldusokká válhatnak. senki sem lehet hát büszke és kevély. És akkor azt is tudtam már, hogy mi leszek. Nem, nem paraszt, mint apám, nagyapám, hanem tanító. Hangosan senkinek sem mondtam. Miért nevessenek ki? De ha ezután iskolást játszottunk, mindig én voltam a tanító.

Petró András  

 

 

 

Folytatás

     

 

Statisztika