-
|







|
Első
fejezet
Fügöd, a Bársonyos partján
- A mi falunk - gyermekkorom,
ifjúságom idején
- (45-49. oldal)
-
történelmi krónika, a régi
évszázadok eseményei után következzék az általános falukép bemutatása. Te máris
mondod, hogy az bizony inkább szegényes. Nem vitatkozom. Különösen
akkor, ha csak úgy futólag szaladunk át rajta. Egy helybéli útikalauz ettől
többet tud mondani, tárgyilagosan, elfogulatlanul is. Átnéztem minden fellelhető
lexikon, (monográfia) cikket Fügödről. A fejezetet is ilyen
válogatással indítottuk. Képzeljük el, Andris, hogy a negyvenes évek elején
monográfia készül Abaújról, és Fügöd megírására az ifjú tanítóképzős diák kap
felkérést. A terjedelem kedvező ugyan, de korlátokat szab. A műfaj is
szerencsés, a tények közlésére szorít, tárgyias feldolgozást kíván. Ez megmenti a
szerzőt attól, hogy az ifjúi hevület, a honszerelem jegyében a költészet
mezején gyűjtsön virágokat érzelmei kifejezésére. Azért kérjük meg a tisztelt
szerkesztőt, hogy tegyen némi engedményt, fogadja el a személyes hangvételt, ne
húzza ki a befejező vallomást.
-
- Ezt a falut, a 30-as, 40-es évek
faluját még a mese kedvéért sem lehet széppé
varázsolni. A falu képe inkább
lehangoló. Még a Bársonyos sem mutatja magát,
hiszen a kertek alatt folyik. Az út
közepén, tehénlepényeket kerülgetve kell mennie a gyalogosnak. A
falu főhelyén pedig, a kereszteződésben két ocsmány pocsolya is éktelenkedik. Igaz, de
vannak rejtett szépségei, s ezeket is meg
kell mutatni.
-
- A falu lakosainak száma
népszámlálásonként így alakult: 1859 : 444; 1880 : 429; 1890 : 460; 1900 : 463 ; 1910 :
539; 1920 : 551; 1930 : 619. 1930-ban
Alsófügödön 326, Felsőfügödön 293 ember él. Lélekszámát tekintve az abaúji
települések között a középmezőnyben foglal helyet. Lakói magyarok, egy család
bolgár, apa és fia, ok kertészkednek. Mindkét
faluban van kisebb cigánytelep. Lakói
több szállal kötődnek a faluhoz, munkát vállalnak a házaknál.
-
- Vallásuk szerint a többség református,
kisebb részben katolikus, néhány
család evangélikus, három család
izraelita. Iskolájuk, templomuk a reformátusoknak
van. A falu lelkésze: Szilva István
(1872-1946). Iskolája egytanítós,
összevont osztályokkal működő elemi iskola. Tanítója: Vita Károly (1888-1952.) A
község bírája 1923 után Mikola István
alsófügödi, 1933-tól Takács István felsőfügödi gazdálkodó.
-
- A lakosság földművelésből,
állattenyésztésből él, szép szarvasmarha állománya van, lovaikkal díjakat nyernek a
gazdák. A kisiparosok száma több mint
amennyit a falu el bír tartani: 3 ács,
2 asztalos, 2 kovács, 1 kályhás, 1 szíjgyártó, 1
molnár, 1 bádogos, 1 kőmíves, 1
suszter. Jelentős szerepet kap háziipari
tevékenységként a kendertermeléshez kapcsolódó fonás-szövés. A férfiak nagy része ért
a kosárfonáshoz, seprűkötéshez. A
falunak nincsenek természeti, ásványi kincsei.
-
- Természeti kincse a falut
körülölelő határ, a sík vidék, a jól művelhető,
termékeny föld. Kedvező adottság a földek közelsége. A határba kimenni rövid
időt, kis fáradtságot jelent gyalogosan is.
-
- Területe 1100 kat. hold, ebből szántó 900 kat. hold. Az általam emlegetett
rejtett szépségeit, változatosságát a völgy
itteni két nagy teraszának átmenete
teremti meg. Különlegessége az alacsonyabban
fekvő Bársonyos és Hernád közötti terület, a „rét”, a Bársonyoson
inneni, az országútig terjedő, magasabban fekvő határrész, a „mező” találkozása. Ez a 3-4 méteres szintkülönbség két
különösen szép medencét hozott létre. Az egyik a Thóbiás major alatt
képződött,
keleti oldaláról a Bársonyos talán legszebb
szakasza határolja, a vízen átvezető
hangulatos fahíddal. Ez az „Úrhídja”. Másik
oldalról nagy félkaréjban a
szintemelkedés pereme, a medence belső, gyeppel borított fala, az „Úrlegelője”
nevezetű kies terület a maga megejtő, kedves,
szelíd formájával.
-
- Ugyanilyen jellegű, de méretében
nagyobb képződmény a falu északi szélén a Papirét, amelynek különlegességét
méginkább növeli a lapályból kiemelkedő történelmi nevezetesség, a hajdani
földvár, amely jelenleg Várdombnak
neveztetik. Ezt a földvárat minden Abaúj történelméről szóló írás
szerzője
megemlíti. Tetején az itteni cigánycsaládok
telepedtek le, a kunyhó és a ház
közötti átmeneti építményekben. Ehhez a
természeti látványhoz a templomtól jobbra vezető utacskán juthatunk le a
Hallgatóék háza mellett. Vezet hozzá persze
gyalogút is a kertek alatt, és kedves ösvények
a szomszédos kertekből.
-
- A település szerkezete egyszerű. A köves út két oldalán két sor tornácos,
piros cseréppel fedett, magastetős,
elől kontyozott parasztház, a hozzá tartozó
udvarral és kerttel. A gazdák udvarait
nagyobb házukról, portájuk mellett a
hátsókertben épült csűrről lehet
felismerni. A faluba Miskolc felől jövet Ináncsnál térünk le arra a bekötőútra, amely
Fügödön, Encsen, Mérán keresztül haladva a
mérai Butyka csárdánál tér vissza az
országútra. Ez az út Ináncstól Fügödig
legalább annyira kanyargós, mint a
Bársonyos, kétszer is áthalad rajta. Az út minősége ebben az időben bizony rossz, tele gödörrel. A szekerek elviselték,
autó ritkán járt errefelé.
-
- A 7-es kilométerkő után következik a falut jelző tábla. Mindjárt a kezdet
elég bizarr látvány. Egyik oldalról a
cigánytelep, egy házhelynyi nagyságú
vályogvetőgödör, a TÓ peremén és oldalában. A másik oldalon viszont a falu ékessége,
a Thóbiás féle kastély, nagy
fenyőfákkal, erődszerű téglabástyák közé épített magas vaskerítéssel, vadul ugató
farkaskutyákkal. A kastélyfal oldalában levő utacskát nem véletlenül nevezzük
szugnak. Ezután nagy kanyarral szinte
derékszögben változik az út iránya észak felé,
és halad tovább a falu Fő útjaként.
-
- Alsófügödön gyorsan áthaladunk, rövid szakasza a falunak, nincs
különösebb látnivaló. Nevezetessége a Held-féle kocsma és szatócsüzlet
értéktelen, hitvány épületben. A falusi házak
közül egyetlen figyelemreméltó balról, a
Nagy Bálinték háza. Szép, kovácsoltvas
kerítésével, műemléknek is beillő nyári konyhájával, amely lakóház volt
valamikor, a klasszikus paraszt-gazdaság
tágasságával, rendezettségével, az udvar közepén magasodó galambdúccal ma is
igazi értéke a falunak. És itt van a
kereszteződésben a mi házunk, ahogyan jellemezni szoktam, a falu egyik
„típusháza”. A kocsma mellett elágazó utcába,
a Másvégbe most nem térünk ki. A két
sarkon képződött pocsolyákat pedig
kerüljük el, ezek amolyan szégyenfoltjai a
falunak.
-
- Alsófügöd a bal oldalról Imre
Andrásék, jobb oldalról Mikola Bálinték házával
ér véget. Ezután megművelt földek, a két falu közötti rész következik. Bal oldalon
egy vasból készített kereszt, Kucsmár
Andrásék állították ottani földjük végébe.
- Felsőfügöd a rendezettebb, az igazi faluközpont, oda járunk a templomba,
az iskolába, a suszterhez és a patkolókovácshoz. Az első házban ekkor balról az Eperjesi, jobbról a Hebo család lakik.
-
- Ezen az oldalon tűnik elő az iskola L alakú épülete, nagy udvarral, kerttel,
mellette dűlőút vezet a határba. Kétségtelenül legszebb része a templom
épülete, a körülötte kialakult térrel.
A templom melletti úton térhetünk le a
rétre vezető dűlőútra. A Fő úton
tovább menve hamar véget ér a falu, ismét
üres földek, majd a temető, mellette a
zsidótemető, és a baloldalon újra házak. Ez a
harmadik falurész a Husták,(t?) 13
házzal. A név valószínűleg a hóstátból ered, amelynek jelentése régen Külső város (rész). Encs irányában a jobb oldalban
volt a valamikori Kelecsény
(Kerecsény), az Árpádkori falu. Ma dűlő viseli a
nevét. A hosszú Főút szélére nem ültettek
fákat, virágos kertek csak a kerítésen belül
vannak. A kerítések vegyesértékűek,
inkább rontják a faluképet. Ugyancsak csúnyák a beépítetlen telkek, nem
véletlenül hívják ezeket „rosszkert”-nek.
-
- A falunak nincs jellegzetes
népviselete. Nyelvében az abaúji e-ző tájnyelvet használja. A kulturális élet
vezetői:
Szilva István és Vita Károly. Tartalmi
keretei: a színielőadások, ismeretterjesztő téli esték, vallásos esték. A falu
hagyományai a lakodalmakban, keresztelőkben, disznóölésben, kukoricafosztásban
élnek tovább.
-
- Lakosaira, akiket majd személyesen is
bemutatok, leginkább az jellemző, hogy szorgalmas, törekvő, dolgos emberek, valami különös vendégszeretet él
bennük. A gyerekek általában elvégzik a hat
elemit, vannak, akik csak a negyedikig
jutnak el. Az írástudatlanok a
cigányság körében találhatók, bár lehet, hogy
voltak mások is, csak éppen titkolták.
-
- Végül is mindegy, milyen a falu.
Olyan, amilyen. Vannak nála szebbek, csinosabbak a tájban, és vannak még
elhanyagoltabbak, csúnyábbak. A lényeg az, hogy itt születtem. Itt éltem meg a boldog
gyerekkort.
-
- Itt mentem fel Szanyi Józsi bácsival,
a harangozóval nagy szívdobogással a titokzatos toronyba, a denevérek tanyájába, hogy
kipróbáljam, megtanuljam, hogyan kell harangozni. Mert harangozni tudni
kell! Mekkorákat rántott a harang vastag kötele, néha kicsit fel is emelt, de vigyázott
rám Józsi bácsi.
-
- És itt vettem nyakamba a kisbíró
dobját, aki akkor éppen nőszemély volt, hogy a dob megverése után felolvassam,
kikiáltsam, ami éppen „közhírré tétetik”. Kijöttek a dobszóra a házak lakói és jót nevettek
a helyettesítő kisbíró színészi teljesítményén. A házunk előtt persze nem én vertem a
dobot, de mindig akadtak, akik beárultak otthon.
-
- Itt jártam iskolába és itt kezdtem
pedagógus pályám is. Itt szerelmesedtem bele az olvasásba, az irodalomba.
-
- Itt mentem először bálba, lakodalomba,
fonóba, itt kezdtem el a lányok után járni.
-
- Itt éltem át az ifjúkori barátság
örömeit, az első szerelem nagy boldogságát és mérhetetlen boldogtalanságát.
-
- De erről most nem szólnak a meséim, ez
már más műfaj lenne, s igazi írót kívánna.
-
- Talán itt lesz viszont legalkalmasabb
beiktatni egy régi írásom, amely arról szól, milyen különös módon ébredt fel bennem
a tanítóság iránti vágyakozás.
Előzmény A bolond tanítóhoz
- A bolond tanító történetét 1968-ban
írtam meg a Köznevelésben. A pedagógusnapi ünnepi számhoz kérte Balázs Mihály, a
lap akkori szerkesztője, akinek szülőföldemről mesélve elmondtam a
bolond tanítót is. Voltak kétségeim, nem tekintik-e némelyek
szentségtörésnek, a pedagógusünnep megcsúfolásának ezt az írást. Felesleges volt
aggódnom, kedvező visszhangot kapott. Ma is őrzök néhány kedves levelet. Felhívott
és gratulált Dr. Mikola Bálint is, akitől különösen jólesett az elismerés. Tény,
hogy nagy élményem volt, s hozzá köthetem a tanítóság iránti első motiváció
megjelenését. Jut eszembe, hogy megírta Simon Zoltán hiteles élettörténetét,
így hívták a bolond tanítót, Gulyás János is előbb a megyei lapban, majd
Abaújdevecser történetében.
-
-
A
bolond tanító
A mi falunknak rendszeresen
visszatérő koldusai voltak. Jól ismertek minden
házat, tudták, melyik családnál mit kapnak. Volt
ház, ahová be sem mentek. Hogy hol laktak, laktak-e
valahol egyáltalán, nem tudom. Közéjük tartozott a
bolond tanító is. Öt-hat hetenként érkezett. A
kutyák éktelen ugatása jelezte jöttét, és ez
kicsalta a gyerekeket is. Köréje gyűltek, tisztes
távolból kísérték, csúfolták.
Meg kell adni, érdekes jelenség volt. Túl az ötvenen
is szikár, egyenes tartású. Piszkos, ápolatlan,
szakálla torzonborz, de a szemében értelem és
vidámság látszott. Volt benne valami hetykeség,
valami merőben elütő a koldusok
alázatosságától. Az öltözéke is mutatta ezt. A
kabátja eredetéről nehéz volt valamit is megtudni,
de mindig kukoricaháncs fonással fogta össze. A
nadrág valamikor katonaruha része volt, de nagyon
megviselt, foltos, rongyos. A lábát hol bakancs
takarta, hol egyszerűen csak rongyokba csavarta. A
hátán valamilyen zsákféleség, vállán tarisznya,
egyik kezében bot, a másikkal pedig egy rossz lábast
húzott maga után. Ez okozta a messzehallatszó
csörömpölést, amely riasztotta a kutyákat. A fején
viszont télen-nyáron kemény fekete kalapot
hordott.
Az ugató kutyákra, a csúfolódó gyerekekre nem sok
ügyet vetett. Úgy ment közöttük, mintha észre sem
venné őket. Nem is fordult elő, hogy kutya
megharapta volna. A gyerekeket is csak akkor
fenyegette meg, ha túl közel merészkedtek, de
valósággal megdühödött, ha kővel dobálták. Ilyenkor
a botját is igénybe vette, hogy a merénylőt
megfenyítse.
Egy napig maradt a faluban. Ez alatt végigjárta a
házakat. Éjszaka valamelyik istállóban vagy
szalmakazalban aludt. Reggel indult tovább.
Mindenüvé beengedték. Volt, ahol különféle
produkciókra szólították fel: táncoljon, énekeljen,
rajzoljon. Néhány vonással ügyes portrékat
készített.
Kezdetben én is szaladtam utána a csúfolódó
gyerekekkel, s persze kiabáltam is. Örültem, ha
felbosszantották. Öt-hat éves lehettem, amikor
olyasmi történt, ami elvette ettől a kedvem, és nagy
felismeréshez vezetett.
Otthon voltam, amikor hozzánk jött be a bolond
tanító. Édesapám elébe ment, kezet fogott vele és
azt mondta : Isten hozta tanító úr, régen láttuk.
Valami széket hozatott ki az udvarra és leültette.
Ezután beszélgetni kezdtek. Édesapám kérdezte: merre
járt, honnan jön, mi újságot tud? És ő okosan
válaszolt. Falukról beszélt, amelyeket apám is jól
ismert, emberekről, időjárásról. És ő is
érdeklődött: járok-e már iskolába, mi szeretnék
lenni? Bizony csak makogtam, hiszen nem gondolkodtam
én azon, hogy mi is akarok lenni, mi is lehetnék,
itt nálunk mindenkiből paraszt lesz.
Teljesen feldúlt az eset. Nem értettem, hogyan,
miért az édesapám tisztelete egy bolondnak,
kéregetőnek, akit mindenki csúfol. És milyen
bolond az, aki ilyen okosan beszél? Vagy nem is
bolond? És tulajdonképpen mit jelent az, hogy
bolond?
Nagyon vártam, hogy elmenjen, hogy tisztázhassam
édesapámmal ezeket a dolgokat. Édesanyám szalonnát
hozott, fehér papírba csomagolva, s úgy adta
át neki, mintha megtiszteltetés lenne, hogy
elfogadja.
- Tessék csak várni, ezt külön teszem, mert ez finom
csemege szalonna, ilyet a hentesek nem csinálnak -
mondta a bolond tanító és gondosan eltette. Azután
búcsúzott és elindult, édesapám most is a kapuig
kísérte.
- Mikor látjuk újra tanító úr?
- Azt nehéz megmondani kérem szépen. Mindig úgy
megyek, hogy háttal érjen a szél. Nem szeretek
széllel szemben menni. Így hát az időjárástól függ.
Amikor elment, édesanyám még aggodalmasan
körülnézett, nem hagyott-e maga után nem kívánatos
vendéget. Hangosan sóhajtozott, sajnálkozott is:
szegény ember, micsoda sorsa van, mivel érdemelte
ki.
Apám munkához látott, nyomába szegődtem, vallatóra
fogtam: mindenki kineveti a bolond tanítót, mert
bolond, édesapám miért beszél úgy vele, mintha nem
az lenne?
- Roszzul teszik - mondta ő. -Mindenki járhat úgy. A
tanító úr, mert igazi tanító úr volt ő húsz éven
keresztül, beteg ember. A fejében van a baj. A teste
az egészséges. Nem tud megmaradni egy helyben,
mindig mennie kell. A testvérei szívesen látnák,
megpróbálták többször is otthon tartani,
megfürdették, felöltöztették. Nem maradt meg soha,
két-három nap múlva megszökött.
A háborúban érte a baj. A felesége is elhagyta. Itt
tanított nem messze, a negyedik faluban. Igen jó
tanító volt. A gyerekek szerették. Énekelt, játszott
velük, szépen hegedült, rajzolt. A faluban is
becsülték. Lehet, hogy a tanítóság is okozta a
baját. Ki tudja? A tanítóság nehéz dolog, jó fej
kell hozzá, meg nyugodtság. A tanítókat tisztelni
kell, majdnem úgy, mint az anyánkat, apánkat. Sok
gyerek köszönheti ennek a bolond tanítónak is, hogy
olvasni, írni tud, becsületes emberré vált. Ezért
beszélek így vele. Te se csúfold fiam, soha!
Ekkor döbbentem rá, hogy az embereket, még az olyan
nagy embereket is, mint a tanítók, érheti baj.
Szerencsétlenekké, koldusokká válhatnak. senki sem
lehet hát büszke és kevély. És akkor azt is tudtam
már, hogy mi leszek. Nem, nem paraszt, mint apám,
nagyapám, hanem tanító. Hangosan senkinek sem
mondtam. Miért nevessenek ki? De ha ezután iskolást
játszottunk, mindig én voltam a tanító.
Petró András
|
|
|
 |
|