- Jánoskáról, tanítóságom
kezdetéről,
- az első nagy pedagógiai
feladat megoldásáról
- (133-136. oldal)
-
-
Jánoskáról szóló írásomnak már
külön története van. Török Sándor, – írósága mellett akkor a
Család és Iskola szerkesztője – rendelte meg lapja számára.
Mikor is? 1958-ban vagy ’59-ben. Jó rábeszélő volt, nem
lehetett kitérni. Az első megjelenést több is követte, de
sikerem volt vele különböző felolvasásokon is. Emlékszel,
Andris, a Borsodiak Baráti Körében együtt léptünk fel, ott
mutatkoztál be ígéretes gitáros tehetségként. Mentegetőztem
már, hogy fügödi tanítóságom megírására nem volt időm,
energiám s úgy tűnik már nem is lesz. Ezzel az írással
viszont meg tudok mutatni valamit az otthon vállalt
prófétaságból, abból a nagy élményből amit fügödi
tanítóságom jelentett. Ezt a változatot azért választottam,
mert van utóirata is, amit itt nagyon fontosnak tartok.
-
- Balogh Imre és Mikola Ilonka
lakodalmában voltam vőfély először és utoljára. Igaz, csak
kisvőfély, igaz, hogy a nagyvőfély csak ritkán engedte át a
hívogató vers elmondásának jogát, de nagy esemény volt ez
így is, emléke máig büszkeséget ébreszt bennem. Hogy miért
ezzel kezdem ezt a történetet? Mert az ifjú pár frigyéből
született történetünk hőse: Jánoska. Boldogságuk rövid életű
volt. Az ifjú férjet katonának hívták, a frontra vitték,
ahonnan nem is tért vissza többé, hősi halott lett. Ilonka
pedig Jánoska születése után néhány évvel követte őt az
itthoni temetőbe. Az orvos a betegségét is mondta, de én
jobban hittem édesanyámnak, aki szerint a bánat ölte meg
szegényt. Jánoskát Balogh néni nevelte, a nagymama, aki
mindent megadott neki, amit csak egy nagymama megadhat.
-
- Nincs mit csodálkozni rajta, hogy
Jánoska zárkózott, riadt kisfiú lett, tele félelmekkel. Csak
otthon, csak a nagymama mellett érezte biztonságban magát.
Amikor kiderült, hogy iskolába kell mennie, teljesen
kétségbeesett. Neki nem volt nagyobb, iskolába járó
testvére, akinek a révén ismerőssé válhatott volna az
iskola, őt csak a szomszédos sihederek riogatták,
ijesztették, hogy az iskola csupa rémség, ott mozdulatlanul
kell ülni a padban, hogy a tanítónak csípős mogyoróvessző
pálcája van és megveri a gyerekeket reggel is, délben is,
este is. Balogh János és a nagymama
-
- – Nem megyek iskolába! Nem megyek
iskolába! – mondta, inkább kiáltotta Jánoska. Megtanulok
olvasni itthon a nagymamától.
-
- Szegény jó Balogh Néni! Nem volt
elég gondja, baja amúgy is?! Most még ez is. Mit tegyen?
Beszélni kellene a tanító úrral, de az csakugyan hirtelen
haragú ember volt, eddig nem is kellett vele találkoznia.
Örült hát, amikor meghallotta, hogy nyugdíjba megy és
szegény fia volt kisvőfélye lesz az új tanító. Őt kicsi
korától jól ismeri, szereti, itt laknak csak néhány házzal
odább.
-
- Amikor eljött hozzánk Balogh néni,
mindketten zavarba jöttünk ettől az új viszonytól.
-
- – Tudod ugye, miért jöttem? –
Hogyne tudtam volna! Egy ilyen kis faluban nincsenek titkok,
híre megy a családi eseményeknek. – Mit csináljunk, ezzel a
gyerekkel fiam? – Tanítóhoz illő komolysággal kérdeztem
Balogh nénit: mit tud Jánoska, mit szeret, mivel lehet
lekötni? Kiderült, hogy a mesét igen szereti, mindig mesét
kér a nagymamától, ki is fogyott már belőlük. Erre a
közlésre felderültem. Mocorgott bennem a megoldás
lehetősége. Arra kértem Balogh nénit, hogy csak hozza el, a
többi már az én gondom lesz, bízza rám.
-
- Elérkezett a nagy nap, gyönyörű
szép napsütéssel. Talán izgatottabb voltam, mint a gyerekek.
Összeszedtem az irományaim és elindultam az iskolába. – A
gyerekek már a kapu előtt várnak – mondta édesanyám, aki
szokása szerint a kapuból nézett utánam. A gyerekek
körbevettek, tanító bácsinak szólítottak és Jánoska dolgát
vitatták, akit hívtak, hogy jöjjön velük, de nem jártak
sikerrel. A nagymama azt mondta nekik, hogy majd ő elhozza.
-
- Bevonultunk a tanterembe. Mindenki
odaült, ahová akart. Úristen! Nemrég még ott ültem a
padokban, és most itt állok az izgatott, figyelő gyereksereg
előtt. Ide járt iskolába édesanyám, édesapám, szinte
hihetetlen, valóságos csoda, hogy most tanítóként veszem
birtokba ezt a jól ismert termet. 66 gyereket írtam be, most
az alsósokkal ismerkedem, délután jönnek majd a felsősök.
Ezek a kicsik nem titkolják, hogy kedvükre valónak találnak,
hogy szeretnek. Hogyan tudok majd megfelelni a bizalmuknak?
Jánoskával kezdtem a mondókám. A segítségüket kértem, és ok
lelkesen vállalták az együttműködést. Közben hírnök jött
pihegve, hogy megérkezett Jánoska, de nem akar bejönni,
leült a tornácra, ott vigyázza a nagymama. – Akkor hát
gyerekek a következőket tesszük. Kimegyünk az udvarra, és
megtartjuk az első meseórát. De előtte játszunk egyet, hogy
szoktassuk Jánoskát a gyereksereghez. Kimentünk és
játszottunk. Velük kergetőtem én is, ez nagyon tetszett
nekik, nem voltak ehhez szokva. A viháncolás után
letelepedtünk Jánoska köré. Elkezdtem a mesét, a magam
költötte alkalmi mesét, olyan gárdonyis, mórás stílusban,
ahogyan a képzőben tanítottak bennünket, mármint a miskolci
Dajka Gábor utcai evangélikus képzőben. A mese hőse, az
egyszeri kisfiú félt az iskolától, nem akarta feladni szép,
szabad életét, mindenféle kalandba bocsátkozott, világgá
indult, hősiesen küzdött az ellenfelekkel, csak iskolába ne
kellessen mennie. Sikerem volt. A gyerekek együtt éltek a
történettel, az ifjú hőssel, teljes azonosulással,
együttérzéssel hallgatták a mesét.
-
- Jánoskát figyeltem. Meglepődött az
ismerős történeten. Csodálkozva hallgatta, szemében
visszatükröződött a mese minden fordulata. Még el is
mosolyodott. Elengedte magát. Szinte érezni lehetett az
oldódását. Íme a mese hatalma! Az első pedagógiai
tapasztalat: gyakran kell élni a mese fegyelmező, tanulságot
nyújtó erejével. Amikor befejeztem, kórusban követelték:
tessék még mesélni, tessék még mesélni! – Mára befejeztük a
mesét gyerekek, holnap majd folytatjuk – mondtam
határozottan.
-
- Újra bevonultunk a terembe. Papp
Jancsi kézen fogta Jánoskát, bevezette a terembe,
magyarázott neki, leültette. Most már az osztályok szerinti
elosztásban alakítottuk ki az ülésrendet. Elmondtam nekik,
hogy mit várok tőlük, hogy az o érdekükben leszek szigorú,
hogy sokat kell majd dolgoznunk, mert a tanulás komoly
munka, akárcsak a felnőtteké. Azért lesz mindig mese is,
játék is, ének is, és mindig elmondhatják
a saját véleményüket, kívánságaikat is. Úgy, ahogyan a
tanítók teszik ezt ilyenkor, szoktatásként, a fokozatosság
elvét alkalmazva. És mondták ok is a magukét, kellemes
zsongás töltötte be a termet, jól éreztük magunkat. – Jó
tanítónak lenni, jó tanítónak lenni! – valami ilyesmit
dúdolgattam magamban. Mert Jánoska ugyan nem szólt, nem
kérdezett, de figyelt, igazodott a többiekhez.
-
- Hazafelé menet már a kezemet
fogta. Megsimogattam a fejét. Megkérdeztem tőle: jössz-e
holnap is Jánoska? Igent intett a fejével. Amikor a
kapunkhoz értünk és elbúcsúztam a többiektől o hirtelen
lehajolt, és csókot lehelt a kezemre. Későbbi pályámon ettől
nagyobb jutalmat sohasem kaptam. Otthon már szaladt befelé
és hangosan kiabálta: Nagymama! Nagymama! Olyan jó iskolába
járni! Később, már az utódom Kurucz András idején kiderült,
hogy Jánoska, zenei őstehetség. Minden segítség nélkül
megtanult általa ismert dallamokat eljátszani hegedűn.
Miskolcra került a konzervatóriumba. A miskolci Liszt Ferenc
Filharmonikus Zenekarban együtt játszott a mi nagy
zenetanárunkkal, Becht József tanár úrral. A következő
állomás Budapesten az Operaház Zenekara, onnan sok belföldi
és külföldi szereplés. Innen hívják meg Ausztriába
zenetanárnak. De akármerre járt is, pedagógusnapon mindig
megérkezett a köszöntése, s nekem művészként is, tanárként
is, megmaradt Jánoskának.
-
- Befejezésül
-
- Miért a gyerekkort, miért a
pályakezdést választottam ebben a kötetben közreadni? Miért
nem inkább a Köznevelés 12 évig tartó izgalmas, változatos,
szép időszakát? Az akkor megismert érdekes, neves
szakembereket? Vagy miért nem a pálya záró szakaszát, a 16
éven át tartó tankönyvkiadós igazgatóságom idejét, ezt a
nagy szerelmet, kéziratok sorsát, a Lila fecske jeligéjű
ábécés könyv körüli viharokat, a negyedikes gimnáziumi
irodalomkönyv által keletkezett tankönyvcsatát, amelyben
kineveztek a legfőbb felelősnek, csaknem kártevőnek? S ennek
a csatának nem névtelen kis szakemberek voltak a bajvívói!
Lett volna hát izgalmasabb, és időben is közelebbi téma.
-
- A kor múlásával együtt jár, hogy
az ember bölcsebb lesz. Megfelelő sorrendbe tudja rakni az
értékeket. Ma már jól tudom, hogy az én életemben az igazi
fordulatot, váltást, kiemelkedést a tanítóvá válás
jelentette. Hát ezért. 1989-ben mentem nyugdíjba. Ősszel
halt meg édesanyám. Nyáron egy jobb időszakában szinte
hagyatékként elmondta az életét. Olyan dolgokat, olyan
érzéseit, amelyekről eddig hallgatott. Akkor kérdezte: –
Tudod fiam, mikor voltam a legboldogabb?
-
- – Mikor édesanyám?
-
- – Amikor itthon voltál tanító, és
engem úgy mutattak be: o Jolánka néni, a tanító úr
édesanyja. Hát leginkább ezért. (Abaúji iskolák és tanítók.
Szikszó, 1996)